بلاگ

بازی های کودکانه دخترانه در خانه

بازی های دخترانه

 

بچه‌های خردسال عاشق بازی با هم هستند، اما با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19)، متأسفانه قرار ملاقات با دوستان و بازی با گروه‌های بزرگ ایده‌های امنی نیستند. فاصله گذاری فیزیکی روشی مسئولانه برای محافظت از خود و دیگران است، اما برای کودکان کوچک که درباره دنیای اطراف خود یاد می گیرند و از طریق بازی با همسالان خود ارتباط برقرار می کنند، می تواند چالش برانگیزتر باشد. یکی از راه های ایمن فراهم کردن شرایط مناسب برای بازی کودکان در خانه است. با بازی های کودکانه در خانه فرزندان شما همزمان سرگرم می شوند و یاد می گیرند. در این مقاله ما قصد داریم با انواع بازی های دخترانه در خانه بیشتر آشنا شویم اگرچه ممکن است بسیاری از این بازی ها برای پسرها نیز جالب و جذاب باشد.

بازی با عروسک ها

عروسک ها در واقع محبوب ترین اسباب بازی دخترانه محسوب می شوند. تنوع فراوان عروسک ها موجب می شود که دختر بچه شما همیشه از خرید عروسک های جدید هیجان زده شود. بنابراین یکی از بهترین بازی های دخترانه عروسک بازی است. شما با مراجعه به فروشگاه های اسباب بازی آنلاین مثل فروشگاه اینترنتی دنیای اسباب بازی می توانید انواع عروسک ها را مشاهده و خریداری نمایید.

اسباب بازی های LOL

بازی های دخترانه

یکی از برندهای محبوبی که امروزه در زمینه اسباب بازی دخترانه در بازار وجود دارد، اسباب بازی LoL است. این برند سبک و مدل خاصی از عروسک ها را معرفی کرده است و علاوه بر عروسک، دارای انواع اسباب های دیگر مثل جعبه های سوپرایزی، خانه های اسباب بازی و غیره است که برای دخترها بسیار جالب است. شما با خرید یکی از انواع این عروسک ها یا اسباب بازی های LOL می توانید برای ساعات زیادی دختر بچه خود را در خانه سرگرم کنید.

عروسک های پولیشی

عروسک های پولیشی نیز این قابلیت را دارند که ساعات زیادی کودک شما را با خود مشعول کنند. این عروسک ها دارای تنوع زیادی هستند و به شکل شخصیت های کارتونی، حیوانات و غیره وجود دارند. کودکان معمولا در صورت علاقمندی به یک عروسک پولیشی آن را همیشه همراه خود نگه می دارند بنابراین بهتر است والدین نکات بهداشتی را فراموش نکرده و شستن عروسک پولیشی را در فواصل زمانی مرتب به شیوه درست که مانع از خراب شدن عروسک شود، انجام دهند.

خاله بازی

یکی دیگر از محبوب ترین بازی های دخترانه، پس از بازی با عروسک، بازی هایی تحت عنوان خاله بازی است. در این نوع بازی که معمولا به صورت دونفره یا گروهی انجام می شود، کودکان به تقلید از بزرگترها پرداخته و نقش های یک خانواده را در بازی های خود اجرا می کنند. خاله بازی می تواند موجب افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان شود. معمولا کودکان در این نوع بازی ها از انواع اسباب بازی آشپزخانه نیز بهره می گیرند و وانمود می کنند که مانند مادرهای خود برای خانواده و یا مهمان ها آشپزی می کنند. شما می توانید از دخترتان و دوستانش بخواهید دنیای کوچکی را خلق کنند و در آن زندگی کنند.

اجرای یک نمایش

بازی های دخترانه

کودکان نقش هایی مثل ملکه یا شاهزاده را دوست دارند شما می توانید با فراهم کردن لباس ها و اسباب بازی های مناسب شرایط لازم برای اجرای یک نمایشنامه را با برای کودک خود ایجاد کنید. حتی می توانید از کودک بخواهید این نمایش را بر اساس یکی از کتاب داستان های مورد علاقه خود انجام دهد. به ین ترتیب در این نوع بازی های دخترانه، دختران می توانند هویت جدیدی را تجربه کنند.

خانه های ساختنی

یکی دیگر از بازی های دخترانه، سرگرمی با اسباب بازی های ساختنی مثل انواع لگوها، آجرها و خانه های ساختنی است. دختران از چیدمان وسایل در یک خانه لذت می برند و این نوع بازی ها علاوه بر سرگرمی موجب افزایش خلاقیت آن ها نیز می شود.

ساخت و پوشیدن جواهرات

دختران معمولا علاقه زیادی به جواهرات و زیورآلات دارند. کودکان می توانند به کمک پدر و مادر با ایده های متنوع دستبند، انگشتر و گردنبند در خانه درست کنند. شما می توانید ایده ساختن دستبند و گردنبند با لوبیای خوراکی و یا مهره های رنگی را برای آن ها مطرح کنید. این نوع بازی های دخترانه موجب افزایش خلاقیت کودکان نیز می شوند.

انواع بازی های خانگی دیگر

بازی های دخترانه

به جز مواردی که در بالا مطرح شد، بازی های کودکانه دیگری نیز وجود دارند که شما با توجه به سن کودک می توانید در خانه با او انجام دهید. این بازی ها ممکن است محدود به بازی های دخترانه نباشد و برای پسربچه ها نیز جالب به نظر برسد.

نوزادان ۰-۹ ماه

تنها چیزی که برای انجام این بازی نیاز دارید دستان خود و صدایی شیرین است. کنار کودکتان بنشینید، با دست‌هایتان یا یک تکه پارچه صورتتان را بپوشانید، سپس آن‌ها را بردارید و بگویید «نگاه کن!» کوچولوی شما از تماشای ناپدید شدن و ظاهر شدن صورت شما لذت می برد.

بازی ببین و بگو

در اوقات روزمره می توانید با کودک خود صحبت کرده و او را به شیوه های مختلف سرگرم کنید. برای مثال هنگام نامگذاری و توصیف به چیزهای مختلف در خانه اشاره کنید. “گربه را می بینید؟ این یک گربه نارنجی است.» این به تقویت مهارت های زبانی او کمک کرده و در عین حال پیوند شما را نیز تقویت می کند. می توانید اعضای بدن کودک خود را نام ببرید و به آنها اشاره کنید تا به او کمک کنید نام آن ها را یاد بگیرد. «بینی بچه کجاست؟ ایناهاش!” می‌توانید به خودتان نیز اشاره کنید تا به او کمک کنید تا بین این دو ارتباط برقرار کند: «بینی مامان کجاست؟ ایناهاش!”

تشکیل گروه موسیقی

با کودک خود آهنگ بخوانید و از وسایلی که در خانه پیدا می کنید آلات موسیقی بسازید. به عنوان مثال، دکمه ها یا مهره ها را در داخل یک بطری خالی قرار دهید تا یک شیکر درست کنید و آن را به خوبی محکم کنید. موسیقی به رشد حسی کمک می کند و نگه داشتن شیکر برای مهارت های حرکتی عالی است. از تاثیر بازی والدین با کودکان غافل نشوید چرا که بازی والدین با کودکان موجب ایجاد حس امنیت و صمیمیت در کودک شده و استرس او را کاهش می دهد.

کودکان نوپا ۱-۲ سال

کودکان نوپا را نیز با بازی های کودکانه در خانه می توان سرگرم کرد. یک جعبه یا کارتن خالی پیدا کنید و کودکتان را با پتو های نرم در آن قرار دهید تا در آن احساس راحتی کند. سپس، در حالی که صدای ماشین درمی آورید، جعبه را به اطراف بکشید. کاسه ها، قابلمه ها و تابه های ایمن و نشکن را برگردانید تا مجموعه ای از طبل ها را بسازید. برای چوب طبل، چند قاشق چوبی بردارید. ستاره کوچک راک شما با کاوش در تمام صداهای مختلف که می تواند تولید کند، خود را سرگرم خواهد کرد. این بازی همچنین برای کمک به او در توسعه مهارت های حرکتی ظریف خود عالی است.

نقاشی و توپ بازی

بازی های دخترانه

به کودکتان چند مداد رنگی و کاغذ بدهید و اجازه دهید طرح مورد علاقه خودش را بکشد! این به کودک شما اجازه می دهد تا خلاقیت خود را آزاد کند و از بازی مستقل و خلاق لذت ببرد. وقتی کارش تمام شد، در مورد رنگ های مختلفی که استفاده کرده با او صحبت کنید. یک توپ نرم بردارید و آن را با کودک نوپا به جلو و عقب بغلتانید. این بازی رفت و برگشت برای ایجاد اعتماد به نفس عالی است و به او می آموزد که شما به اعمال او پاسخ خواهید داد. می توانید تعداد توپ ها را بیشتر کنید تا هیجان بازی افزایش پیدا کند.

کودکان پیش دبستانی ۳-۴ سال

چند پارچه و لباس مختلف بردارید و کوچولوی خود را تشویق کنید تا از آنچه شما دارید یک لباس نوآورانه بسازد. سپس، بر اساس آنچه که او انتخاب می کند، با هم بازی کنید. بازی گرگم به هوا و قایم باشک نیز می تواند  بسیار مفرح و هیجان انگیز باشد. این بازی کمک می کند تا انرژی زیاد فرزند شما تا حدودی تعدیل شود.

صدای حیوانات

صداهای حیوانات مختلف را درآورید و از او بخواهید تا حدس بزند که این صدا متعلق به کدام حیوان است. اجازه دهید او هم در حین حدس زدن صداهایی در بیاورد. این یک فرصت عالی برای آموزش بیشتر در مورد حیواناتی است که هر کدام انتخاب می کنید.

چالش کودک نوپا

بازی های دخترانه

کودکان نوپا دوست دارند که با چالش هایی روبرو شوند که آن ها را از نظر فیزیکی هماهنگ تر می کند. از فرزندتان بپرسید: «آیا می‌توانی دستت را بلند کنی؟ آیا می توانی انگشتان پایت لمس کنی؟» استفاده از نام اعضای بدنش به او کمک می کند یاد بگیرد و به شما نشان دهد که چه کارهایی می تواند انجام دهد!

کودکان خردسال ۵-۸ سال

با استفاده از مبلمان، بالش، و اسباب‌بازی و یا هر چیزی که ایمن و نرم باشد، مسیری با موانع ایجاد کنید و به کودک نشان دهید که چگونه از آن عبور کند و از او بخواهید تا با سرعت زیادی این کار را انجام دهد. برای او جایزه ای نیز در نظر بگیرید. چند اسباب بازی را که در آب خراب نمی شوند انتخاب کنید، یک سطل را پر از آب کرده و به او اجازه دهید تا با آن ها سرگرم شود. می توانید کودک را تشویق کنید که اسباب‌بازی‌هایش را با غوطه‌ور کردن در آب شستشو داده و آن ها را تمیز کند.

آماده کردن یک میان وعده

از کودک خود بخواهید برای تهیه و آماده سازی یک میان وعده خوشمزه شما را همراهی کند. می توانید تزئین میان وعده را با استفاده از مواد غذیی رنگی به او بسپارید. از او بخواهید خوراکی ها را در یک بشقاب با طرحی که دوست دارد بچیند.

 

منابع: kidsactivitiesblog ،unicef