بلاگ

اهمیت اسباب بازی ها در رشد کودک

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

آیا اسباب بازی مورد علاقه خود را به یاد می آورید؟ مهم نیست که این اسباب بازی عروسک بوده یا یک خرس و یا یک سرباز پلاستیکی، زیرا شما در کودکی بیش از هر چیز دیگری در این دنیا آن را دوست داشته اید اما آنچه شما احتمالاً نمی دانید این است كه اسباب بازی های مورد علاقه شما چگونه بر رشد و تکامل شخصیتی و احساسی شما تأثیرگذار بوده اند. در واقع، در طول سال های رشد و بزرگ شدن کودکان، اسباب بازی ها می توانند نقش موثری در بهبود توانایی ها و مهارت های مورد نیاز آن ها برای ورود به دنیای واقعی، داشته باشند. در این مطلب قصد داریم نقش اسباب بازی در رشد کودکان را بهتر بشناسیم و تلاش کنیم تا بفهمیم چگونه اسباب بازی ها در رشد کودکان تاثیر می گذارند.

بازی راهی برای یادگیری و شادی کودکان

همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که کودکان با بازی کردن یاد می گیرند و اسباب بازی ابزاری است که به آن ها امکان می دهد دنیایی را که در آن زندگی می کنند بهتر کشف کنند. بنابراین یکی از موارد مهم در زمینه نقش اسباب بازی در رشد کودکان مربوط به یادگیری است. این یادگیری می تواند انواع مهارت های مختلف از فیزیکی، احساسی و اجتماعی را شامل شود. بعلاوه، اسباب بازی ها لذت و شادی فراوانی را برای کودکان فراهم می کنند، بنابراین می توانند در تقویت عزت نفس و روحیه شاد کودکان کمک کننده باشند. اغلب، بزرگسالان تمایل دارند کلمه اسباب بازی را با “چیزی که در فروشگاه می فروشند” مشخص کنند اما کودکان، اسباب بازی را اشیایی می دانند که در بازی آنها گنجانده شده است. این اشیا می تواند چیزی واقعی مانند مجموعه ای از کلیدها، گلدان، یا چیزهایی مانند خاک رس و خمیر بازی باشد.

افزایش ارتباط با محیط اطراف

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

افزایش ارتباط با محیط اطراف

وقتی کودک شما با اسباب بازی های مختلف شروع به بازی می کند با هریک از آن ها پنجره ای تازه به جهان پیرامونش به روی او باز می شود. برای مثال بازی با یک اسباب بازی ماهیگیری به وی می آموزد که در آینده می تواند زمانی را صرف ماهیگیری کرده و در عین این که این کار موجب افزایش آرامش ذهن و تمرکزش خواهد شد، شادی و لذت به دست آوردن و کسب کردن با صبوری را نیز تجربه می کند. بنابراین او با بازی کردن با انواع اسباب بازی ها، محیط اطراف خود را بهتر و بیشتر می شناسد و یاد می گیرد که چگونه با آن ارتباط برقرار کرده و از آن در جهت منافع خود استفاده کند.

افزایش مهارت های حرکتی کودکان

از زمان تولد، اسباب بازی ها به کودکان انگیزه می دهند تا از دست و پای خود برای کشف اطراف خود استفاده کنند. هنگامی که نوزادان نحوه نشستن و خزیدن را یاد گرفتند، اسباب بازی ها آنها را تحریک می کند تا در حرکت باشند. اگر اسباب بازی مورد علاقه آن ها دور از دسترس باشد، کودک با استفاده از عضلات خود تلاش می کند که آن را به دست آورد. اهمیت نقش اسباب بازی در رشد کودکان به ویژه در زمینه مهارت های فیزیکی و حرکتی انکار ناشدنی است. در واقع اسباب بازی ها با استفاده از مهارت های حرکتی خوشایند کودکان را به فعالیت بدنی وادار می کنند. به عنوان مثال، واكرها، سه چرخه ها یا ماشین های اسباب بازی موجب تقویت قدرت فیزیکی پاها و بازوها می شوند. اسباب بازی ها همچنین با تشویق کودکان به تحرک بدنی، آن ها را از چاقی دور نگه می دارد.

افزایش رشد عاطفی

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

افزایش رشد عاطفی

نقش اسباب بازی در رشد کودکان در زمینه مهارت های عاطفی نیز بسیار حائز اهمیت است. اسباب بازی ها خلاقیت کودکان را تقویت می کنند و به آن ها کمک می کنند احساسات خود را بیان کنند. چه از طریق بازی در نقش های مختلف (بازی در شخصیت های مختلف با استفاده از لباس و ابزار مربوط به آن شغل یا شخصیت) و چه از طریق عروسک ها و لگوها، کودکان در فضای مناسبی برای تصور موقعیت های مختلف قرار می گیرند و تلاش می کنند تا از نظر عاطفی و احساسی با این محیط های مختلف ارتباط برقرار کنند. این ابزارها همه به کودکان کمک می کند تا تصمیم بگیرند و قدرت تخیل آن ها را نیز بهبود می دهد.  بازیهای کودکانه در خانه نیز یک راه مناسب برای افزایش مهارت های عاطفی و بیان احساسات کودک در تعامل با دیگر افراد خانواده است.

افزایش مهارت های اجتماعی

اسباب بازی ها جدا از ارتقای مهارت های زبانی کودکان، مهارت های اجتماعی را نیز به آن ها آموزش می دهند و به آن ها درک و تصویری از جامعه ای که در آن زندگی می کنند منتقل می کنند. نقش اسباب بازی در رشد کودکان در زمینه های توسعه اجتماعی به این صورت است که کودکان را به تعامل با یکدیگر دعوت می کند. عمل ساده بازی با یک کودک دیگر، آن ها را به چالش می کشد تا موقعیت های اجتماعی مثل احترام، همکاری و اشتراک را تجربه کنند. اسباب بازی ها همچنین به بچه ها انگیزه می دهند که ابتکار عمل را شروع کنند، مذاکره را یاد بگیرند و به آن ها می آموزند که چگونه بهتر سازماندهی شوند.

افزایش هوش هیجانی

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

افزایش هوش هیجانی

جدا از مهارت های اجتماعی و ارتباط با دیگران، به نقش اسباب بازی در رشد کودکان در زمینه هوش هیجانی نیز باید توجه کرد. هوش هیجانی همان کنترل و ابراز احساسات مناسب در موقعیت های مختلف است که با انتخاب اسباب بازی مناسب می توان آن را در کودکان افزایش داد. با استفاده از اسباب بازی ها، بچه ها نقش بازی می کنند، احساسات را درک می کنند و احساس همدلی پیدا می کنند و با پاسخ دادن به احساساتی مانند عصبانیت، خنده یا غم، هوش هیجانی خود را توسعه می دهند.

توسعه فکری و شناختی

اسباب بازی ها با تحریک مهارت های تمرکز و حافظه کودکان و توانایی حل مسایل خلاقانه، رشد فکری و شناختی آن ها را تقویت می کنند. نقش اسباب بازی در رشد کودکان در زمینه های توسعه شناختی از این جهت مهم است که کودکان را قادر می سازد تا ریاضیات و مهارتهای زبانی را به روشی سرگرم کننده که برای آن ها جالب باشد بیاموزند. خرید اسباب بازی فکری و آموزشی متناسب با سن کودک می تواند مزایای زیادی برای کودک داشته باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

مزایای اسباب بازی های آموزشی

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

مزایای اسباب بازی های آموزشی

ممکن است شما فکر کنید که انواع بازی های فکری کودکان ممکن است به اندازه بازی های دیگر برای کودکان جذاب و سرگرم کننده نبوده و آن ها را به نوعی برای یادگیری تحت فشار قرار بدهند اما در واقع این طور نیست زیرا این اسباب بازی ها به گونه ای طراحی شده اند که با جذابیت بالا به صورت غیر مستقیم بدون آن که کودک متوجه آموزش شود این کار را انجام می دهند. از مزایای این نوع اسباب بازی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

رشد مهارت های حسی

اسباب بازی های آموزشی با رشد مهارت های حسی-حرکتی در کودکان مرتبط هستند. چراغ ها و صداهای رنگارنگ و پر جنب و جوش، حس بینایی را در کودکان کوچک افزایش می دهد و توجه و تمرکز آن ها را بیشتر می کنند. اسباب بازی ها و فعالیت های آموزشی مناسب، مهارت های حرکتی ظریف را در بچه های بزرگ تر بهبود داده و باعث پیشرفت شخصیت و مهارت های ارتباطی بهتر در آن ها می شود.

افزایش ضریب هوشی و ارتقای مهارت های حل مسئله

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

افزایش ضریب هوشی و ارتقای مهارت های حل مسئله

ثابت شده است که اسباب بازی های آموزشی و تکاملی با تقویت حافظه بهتر، هماهنگی و افزایش سواد، سطح ضریب هوشی کودک شما را افزایش می دهند. استفاده از اسباب بازی های آموزشی به به چالش کشیدن ذهن کودکان کمک می کند. به عنوان مثال، وقتی کودک بلوک ها یا آجرها را روی هم قرار می دهد اما آن ها از تعادل خارج می شوند، این چالشی برای درک و ایجاد تعادل در چیدمان آجرها برای وی به وجود می آورد. مثال دیگر بازی پازل است. کودک لازم است تمام انرژی و توجه خود را برای حل معما متمرکز کند. با گذشت زمان، این چالش ها به ذهن آن ها کمک می کند تا مهارت های حل مسئله آن ها رشد پیدا کند. بنابراین خرید اسباب بازی های ساختنی را برای کودکان خود در سنین مختلف فراموش نکنید.

افزایش تمرکز و بهبود خلاقیت

از طریق بازی، به کودک کمک می کنید تا برای مدت زمان طولانی تری روی انجام یک کار تمرکز کند. بعداً این تاکتیک ساده در طول سال های تحصیلی او مثمر ثمر خواهد بود. اسباب بازی های آموزشی نه تنها یادگیری و رشد را تقویت می کنند بلکه در کودکان شما توانایی تفکر خلاق را نیز افزایش می دهند. این اسباب بازی ها شامل بازی هایی هستند که تخیل خلاق را در کودک شما القا می کنند. با گذشت زمان مشاهده خواهید کرد که فرزندانتان از مهارت های خلاقانه خود استفاده می کنند.

نکاتی در مورد انتخاب اسباب بازی مناسب برای سنین مختلف

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

نکاتی در مورد انتخاب اسباب بازی مناسب برای سنین مختلف

در اوایل رشد، ذهن کودک فقط با دیدن و شنیدن محیط اطرافش گسترش می یابد. کودکان می توانند از همان یک ماهگی شروع به بهره مندی از اسباب بازی های مناسب کنند. در اینجا چند ایده عالی برای اسباب بازی های مناسب بر اساس محدوده سنی و توضیحی در مورد فواید آنها آورده شده است. بسیاری از اسباب بازی ها اطلاعات محدوده سنی را روی بسته بندی خود دارند که می تواند هنگام خرید راهنمای خوبی برای شما باشد. شما با استفاده از فروشگاه اینترنتی دنیای اسباب بازی می توانید انواع اسباب بازی های مناسب سن کودک خود را مشاهده کرده و به راحتی برای تهیه آن ها اقدام نمایید.

اسباب بازی مناسب برای یک تا ۱۲ ماهگی

در سنین پایین، بازی حسی به تحریک حواس کودک کمک می کند. با ادامه رشد کودک و ایجاد هماهنگی چشم و دست، خانواده ها می توانند اسباب بازی هایی را معرفی کنند که تعامل بیشتر را ترغیب می کند. با فعال شدن کودک، پیشنهاد ما معرفی اسباب بازی های حل مسئله است. این اسباب بازی ها به کودکان کمک می کند تا از طریق درگیری کار کنند و با علت و معلول مانند ” اگر این کار را انجام دهم آن اتفاق می افتد” آشنا می شوند. دیگر اسباب بازی های عالی آن هایی هستند که حرکت های بدنی را در کودک تقویت می کنند.

اسباب بازی های مناسب برای یک تا دو سالگی

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

اسباب بازی های مناسب برای یک تا دو سالگی

وقتی کودک شما به مرز یک سال یا بیشتر رسید، تحرک زیادی پیدا خواهد کرد. اسباب بازی های مناسب به آنها در آموزش تعادل و هماهنگی کمک می کند و حس کنجکاوی کودک شما را افزایش می دهد. همانطور که کودک شروع به یادگیری راه رفتن می کند، می توانید یادگیری اعداد را نیز با شمردن مراحل مختلف یک فعالیت برای او آغاز کنید. حتی اگر در این سن کاملاً آن را درک نکنند اما با اصطلاحات و مفهوم کلی آن آشنا می شوند. مجموعه بازی های موضوعی اسباب بازی های آموزشی بسیار خوبی برای سنین ۱۲-۱۸ ماهگی هستند زیرا به رشد مهارت های تشخیص کودک شما کمک می کنند. به عنوان مثال، اگر یک مجموعه موضوعی در مورد حیوانات داشته باشند، می توانید صدای آن ها را با هم تمرین کنید.

اسباب بازی های مناسب برای بالای دو سال

هم زمان با بزرگتر شدن و افزایش تحرک فرزندان، می توانید از اسباب بازی هایی استفاده کنید که بیشتر باعث بازی جسمی شوند. هنگام نشان دادن نحوه استفاده از اسباب بازی های خاص، مانند سه چرخه، همیشه مطمئن شوید که آن ها از خطرات ایمنی مانند استفاده از کلاه ایمنی آگاه هستند. این سن همچنین سن خوبی برای اسباب بازی هایی است که شامل مهارت های شناختی هستند. بسیاری از اسباب بازی های مختلف وجود دارد که می تواند به کودکان در نوشتن و نقاشی کمک کند. کتاب های تصویری نیز می توانند مفید باشند. به عنوان مثال، تکرار مطالعه کتاب در مورد یک سگ و دیدن عکس آن به کودک شما این امکان را می دهد که تصویر را با صدایی که سگ ایجاد می کند، مرتبط کند.

منابع: educationalplaycare، raisingchildren، playskipy