بلاگ

روش شستن عروسک های پولیشی

شستن عروسک پولیشی

عروسک های پولیشی از جمله محبوب ترین اسباب بازی ها و عروسک ها برای کودکان در رده های سنی مختلف هستند. حتی بسیاری از بزرگ ترها نیز مجذوب این عروسک ها می شوند. یکی از مشکلاتی که در مورد آن ها وجود دارد این است که به سبب جنس خاص پولیشی خود ممکن است پس از مدتی کثیف شده و رنگشان چرک شود. در این شرایط چالشی که والدین و به ویژه مادرها با آن روبرو هستند این است که شستن عروسک پولیشی را به چه نحوی انجام دهند تا عروسک کاملا تمیز شده و آسیب هایی مثل تغییر شکل و یا اصطلاحا دفرمگی و تغییر رنگ یا پارگی در آن رخ ندهد. در ادامه برخی نکات مهم در این مورد را بررسی می کنیم که شاید هنگام شستن این عروسک ها به کار بیاید.

بررسی برچسب مراقبتی عروسک

شاید بهترین کار قبل از شروع شستن عروسک پولیشی، چک کردن برچسب مراقبت آن باشد. در صورتی که عروسک دارای این برچسب است آن را به دقت بررسی کنید. بطور معمول برچسب ها حاوی علائم یا کلماتی در مورد شرایط شستشو مثل نوع و دمای آب هستند. برخی عروسک ها را می توان مستقیما در داخل ماشین لباسشویی انداخت، در حالی برخی عروسک های دیگر بهتر است با دست شسته شوند. گاهی نیز در مورد عروسک هایی که دارای قطعات الکترونیکی هستند و با باتری کار می کنند، فقط می توان لکه ها را به صورت موضعی تمیز کرد و عروسک نباید کاملا خیس شود. از دستورالعمل های موجود روی برچسب برای تصمیم گیری در مورد نوع شستشو استفاده کنید. یکی دیگر از پارامترهای مهم که روی برچسب ذکر می شود، دمای آب شستشو است که باید در رنج داده شده باشد تا از آسیب به عروسک جلوگیری شود.

تست رنگ

شستن عروسک پولیشی

تست رنگ

در صورتی که تمایل دارید از مواد شوینده برای شستن عروسک پولیشی و تمیزتر شدن آن استفاده کنید، بهتر است ابتدا یک ناحیه خیلی کوچک از پارچه آن را در جایی که کمتر قابل مشاهده است با مالیدن مقدار کمی شوینده رقیق شده آزمایش کنید. مطمئن شوید که جنس پارچه تحمل مواد شوینده را دارد و در برابر آن تغییر رنگ نمی دهد. در صورتی که تغییر رنگی در پارچه دیده شد، فقط از آب برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

هرچند وقت یکبار باید عروسک ها شسته شوند؟

ممکن است کودک شما وابستگی زیادی به یکی از عروسک های خود مثل عروسک پونی داشته باشد به طوری که شب ها آن را در کنار خودش می خواباند و یا این که آن را موقع بیرون رفتن همیشه با خودش همراه دارد، در این صورت لازم است که شستن عروسک پولیشی به طور مرتب برای مثال هفته ای یک بار انجام شود. البته تعیین زمان شستشو بستگی به میزان استفاده از عروسک و کثیف شدن آن دارد، در صورتی که عروسک ها ظاهر تمیزی دارند و بو نمی دهند و به طور مداوم نیز مورد استفاده قرار نمی گیرند، لزومی ندارد که شستشوی آن ها به طور مکرر انجام شود. در صورتی که کودک شما بیمار شده است نیز پس از طی دوره بیماری بهتر است عروسک مورد استفاده وی را بشویید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که شستشوی زیادی می تواند عروسک را فرسوده کند.

نحوه شستن عروسک در ماشین لباسشویی

شستن عروسک پولیشی

نحوه شستن عروسک در ماشین لباسشویی

در اغلب موارد شستن عروسک پولیشی را می توان به وسیله ماشین لباسشویی انجام داد، همان طور که گفته شد برای این که مطمئن شویم این نوع شستشو مشکلی ایجاد نمی کند در صورت امکان از برچسب مراقبتی عروسک کمک می گیریم. استفاده از لباسشویی می تواند روشی آسان برای شستشوی عروسک ها باشد به ویژه زمانی که آن ها به طور مرتب در حین بازیهای کودکانه در خانه مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به شستشو پیدا می کنند.

مرحله اول: استفاده از کیسه شستشو

اگر اندازه و شکل عروسک اجازه می دهد، بهتر است عروسک پولیشی را در یک کیسه لباسشویی مشبک، روبالشی زیپ دار یا یک کیسه معمولی قرار داده و انتهای آن را ببندیم. این کار باعث می شود که از سایش و پارگی عروسک تا حد زیادی جلوگیری شود. جنس کیسه نباید آن قدر ضخیم باشد که عروسک به خوبی تمیز نشود. علاوه بر این، کیسه موجب محافظت از اجزای جداشدنی عروسک مثل چشم ها و غیره می شود. در صورتی که کیسه مناسبی در اختیار ندارید می توانید شستشوی عروسک در ماشین لباسشویی را به همراه با چند حوله انجام دهید تا از آن محافظت کنند.

مرحله دوم: انتخاب تنظیمات شستشوی ملایم

شستن عروسک پولیشی

مرحله دوم انتخاب تنظیمات شستشوی ملایم

هنگام شستن عروسک پولیشی با ماشین لباسشویی، توصیه می شود از تنظیمات ظریف، شستشوی دستی یا چرخه ملایم در ماشین لباسشویی خود به همراه آب سرد برای جلوگیری از محو شدن رنگ ها استفاده کنید. شاید لازم باشد درباره انتخاب چرخه ها و تنظیمات شستشو بیشتر بررسی کرده و دفترچه راهنمای ماشین را مطالعه کنید. چنان چه کودک شما بیمار بوده است، اگر مطمئن هستید عروسک آب گرم را تحمل می کند (به عنوان مثال، قسمت های چسبی ندارد) و دچار آسیب نمی شود، می توانید از آب نسبتا گرم نیز استفاده کنید.

مرحله سوم: انتخاب مواد شوینده

برای شستن عروسک پولیشی نیازی به خرید شوینده جداگانه نیست و شما می توانید از مواد شوینده معمولی و در صورت امکان از شوینده های ملایمی که در دسترس دارید استفاده کنید. استفاده از شوینده های قوی و یا مقدار بیش از اندازه شوینده معمولی، علاوه بر این که به رنگ، بافت و الیاف عروسک آسیب می رسانند ممکن است اثرات باقی مانده یا بوی آن نیز موجب ایجاد حساسیت پوستی یا تنفسی در کودکان گردد.  بنابراین بهتر است مقدار و نوع شوینده را به صورت متناسب انتخاب کنید.

مرحله چهارم : خشک کردن عروسک

شستن عروسک پولیشی

مرحله چهارم خشک کردن عروسک

پس از این که شستن عروسک بوسیله لباسشویی به اتمام رسید بهتر است اجازه بدهید خشک شدن در هوای آزاد انجام شود و تا حد ممکن از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید. عروسک را از کیسه مشبک یا روبالشی بیرون بیاورید و آن را آویزان کرده و یا به صورت افقی دراز کنید تا خشک شود. اما در صورتی که تصمیم گرفتید عروسک را با ماشین خشک کنید، از تنظیمات دمای کم استفاده کنید. با این حال، انتخاب بهتر این است که عروسک ها را در هوای آزاد خشک کنید. می توانید آن را در نزدیکی پنکه یا دستگاه رطوبت گیر قرار دهید تا زمان خشک شدن سریع تر شود. اطمینان حاصل کنید که مواد داخلی آب را حفظ نمی کند. استفاده از سشوار روی حرارت کم یا متوسط ​​نیز می تواند به بازگرداندن حالت اولیه عروسک کمک کند.

نحوه شستن عروسک با دست

امروزه عروسک شخصیت های کارتونی مختلف ساخته می شود و در بازار موجود است. این عروسک ها عمدتا از جنس پولیش هستند و با توجه به جزئیات زیادی که ممکن است در ساخت برخی از آن ها به کار رفته باشد معمولا بهتر است با دست شسته شوند تا اجزای آن ها آسیب نبینند و جدا نشوند. هم چنین گاهی مطابق با برچسب مراقبتی استفاده از لباسشویی برای شستن عروسک مجاز نیست. از طرف دیگر در مورد عروسک های قدیمی که احتمال می دهیم حین شستشو با ماشین دچار پارگی شوند بهتر است شستشو را به صورت دستی انجام دهیم. در ادامه مراحل شستشو با دست را با هم مرور می کنیم.

مرحله اول: خیساندن در آب

شستن عروسک پولیشی

مرحله اول خیساندن در آب

در مرحله اول عروسک را در سینک و یا در یک لگن آب بخیسانید. توجه کنید که برای این کار بهتر است از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. زیرا آب گرم ممکن است سبب رنگ دادن و یا ایجاد تغییر شکل در عروسک شود. عروسک باید کاملا در آب غوطه ور گردد.

مرحله دوم و سوم: اضافه کردن مواد شوینده و انجام شستشو

مقدار کمی شوینده ملایم به آب اضافه کنید. مقدار مواد شوینده می تواند یک قاشق غذاخوری به ازای یک لیتر آب باشد. از جوش شیرین نیز ممکن است بتوان استفاده کرد. قسمت های مختلف عروسک را به آرامی فشار دهید تا با مواد شوینده اشباع شود. هنگام شستشو با دست توجه کنید که محکم مالش ندهید زیرا عروسک های قدیمی ممکن است دارای پارچه های فرسوده باشند. اجازه دهید قبل از آب کشی به مدت ۱۵ دقیقه یا حداکثر تا یک ساعت در محلول حاوی شوینده خیس بخورد. اسباب بازی های ظریف تر باید زودتر آب کشی شوند تا به الیاف آنها آسیب نرسد. در صورتی که عروسک خیلی کثیف است و دارای لکه هایی است می توان ابتدا لکه ها را با مواد شوینده مناسبی که قبلا تست شده اند (مشابه با تست رنگ) بر طرف کرد و سپس شستشو را ادامه داد.

مرحله چهارم و پنجم: آبکشی و خشک کردن

شستن عروسک پولیشی

مرحله چهارم و پنجم آبکشی و خشک کردن

سطل یا سینک را با آب تمیز و سرد پر کنید یا عروسک را زیر آب جاری سرد نگه دارید و آن را به آرامی فشار دهید تا مواد شوینده شستشو داده شود، از پیچ دادن و یا چلاندن عروسک خودداری کنید. پس از اتمام آبکشی برای این که آب اضافه عروسک گرفته شود می توانید از یک حوله خشک استفاده کنید. سپس آن را در هوای آزاد به صورت آویزان و یا افقی قرار دهید تا خشک شود. همان طور که در قسمت شستشو با لباسشویی نیز توضیح داده شد، برای خشک کردن می توان از حرارت ملایم سشوار نیز استفاده کرد. علاوه براین، با یک برس صاف یا مسواک می توان الیاف عروسک را مرتب کرد. بطور کلی اسباب بازی هایی که ممکن است در حین شستشو با ماشین دچار آسیب شوند از جمله عروسک های غیرپولیشی مثل عروسک فروزن باید با دست و به آرامی شستشو شوند.

تمیز کردن اسباب بازی های دارای قطعات الکترونیکی

در صورتی که عروسک کودک شما دارای قطعات الکترونیکی است و با باتری کار می کند نمی توان آن را به طور کامل با آب شستشو داد. در این شرایط بهتر است تمیز کردن آن به صورت موضعی انجام شود. در واقع می توان سطح و قسمت بیرونی عروسک را با یک پارچه مرطوب و صابون ملایم تمیز کرد. در صورت استفاده از مواد شوینده توجه کنید که به اندازه کافی آن را با پارچه خیس تمیز کنید تا اثراتش به طور کامل از بین برود. از یک دستمال یا حوله خشک نیز می توان برای خشک کردن نهایی استفاده کرد.

روش تمیز کردن عروسک بدون خیس کردن

شستن عروسک پولیشی

روش تمیز کردن عروسک بدون خیس کردن

درصورتی که به هر دلیل نمی خواهید عروسک را با آب شستشو دهید می توانید از پودرهای جاذب برای این کار استفاده کنید. یک کیسه بزرگ تهیه کنید که در صورت امکان عروسک در آن جا شود. (اگر عروسک بسیار بزرگ است، می توانید به جای استفاده از کیسه، پودر را مستقیماً روی آن بپاشید.) عروسک را در کیسه بگذارید و مقدار زیادی پودر جاذب روی آن بپاشید. برای پوشاندن کامل آن به پودر کافی احتیاج دارید. بهتر است از پودرهای مناسب استفاده کنید. کیسه را ببندید و آن را به شدت تکان دهید تا پودر روی اسباب بازی پخش شود. بگذارید یک یا دو ساعت بماند. این پودر هرگونه آلودگی یا چربی روی عروسک را جذب می کند.

از بین بردن پودر از روی عروسک

پس از این که پودر آلودگی ها را جذب کرد، عروسک را با یک حوله یا پارچه نرم پاک کنید تا اثرات پودر از بین برود. اگر پودر به راحتی جدا نمی شود می توانید از جارو برقی استفاده کنید و آن را با فاصله از عروسک نگه داشته تا پودر را جذب کند. همچنین می توانید لوله جارو برقی را با جوراب یا پارچه ای دیگر مانند پارچه پنبه ای یا پیراهن بپوشانید تا مکش را کاهش دهید. این فرایند را می توان هر چند بار که لازم است تکرار کرد. اگر عروسک نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد، آن را به مدت یک ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. نور خورشید برای خوشبو کردن عروسک و همچنین از بین بردن باکتری های سطحی مفید است. توجه کنید که برای مدت طولانی عروسک را در معرض نور خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است دچار رنگ پریدگی شود.

منابع: whirlpool ، nytimes ، howtocleanstuff