بلاگ

پیشنهاد بازی های سرگرم کننده برای کودکان ۴ ساله

بازی برای کودکان 4 ساله

کودکان ۴ ساله بسیار فعال هستند و انرژی زیادی دارند. آن ها دائما در حال دویدن، جست وخیز و بازی کردن هستند. کودکان در این سن معمولا در جمع هم سن و سال های خود به سرعت سرگرم شده و شروع به خنده و بازی می کنند. اگر شما هم یک کودک چهار ساله دارید لازم است که بدانید انرژی کودک باید در مسیری هدایت شود که تخریب و اخلال در آن کم تر بوده و به رشد ذهنی و جسمی کودک کمک کند. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما باشید تا لیستی از چندین فعالیت مفید و بازی برای کودکان ۴ ساله که می تواند آن ها را سرگرم و مشغول نگه دارد را با هم مرور کنیم.

تمرکز و توجه کودکان ۴ ساله

قبل از این که به سراغ لیست بازی برای کودکان ۴ ساله برویم لازم است این نکته را مد نظر داشته باشیم که کودکان چهار ساله به طور معمول می توانند تا ۱۵ دقیقه به فعالیت های مختلف از جمله بازی ها و سرگرمی ها توجه کنند و در صورتی که فعالیت مورد نظر، کاری باشد که هر روز انجام می دهند، ممکن است تمرکز و توجه کمتری نیز برای آن صرف کنند. بنابراین بهتر است تنوع را در بازی های بیشتر کرده و زمان آن ها را کوتاهتر در نظر بگیریم.

بازی پنهان کردن اشیا در ژله

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی پنهان کردن اشیا در ژله

ژله فقط برای خوردن نیست. شما می توانید کمی خلاقیت به خرج داده و از آن برای تفریح و بازی برای کودکان ۴ ساله نیز استفاده کنید. برای این کار از ژله با رنگ های شاد و جذاب برای کودکان استفاده کنید. هنگام درست کردن ژله ها، اسباب بازی های کوچک مثل اعداد پلاستیکی، مهره های چوبی، حیوانات پلاستیکی کوچک و هر چیز دیگری که می توان درون یک کاسه ژله قرار داد را درون آن پنهان کنید. کاسه های ژله را در یک سینی مرتب کرده و به کودک چند دقیقه فرصت دهید تا شی درون ژله را کشف کند و محتوای درون آن را حدس بزند. اگر نمی تواند حدس بزند، بگذارید نگاه کند و آنچه را پیدا کرد بگوید! با این بازی قدرت توجه و حس لامسه آن ها تقویت می شود.

بازی با خمیر اسلایم

به جای ژله برای پنهان کردن اسباب بازی های کوچک می توان از خمیر اسلایم نیز استفاده کرد. خمیر اسلایم یک وسیله بازی فوق العاده هیجان انگیز و جذاب برای کودکان به شمار می رود. اجازه بدهید تا کودک ساخت انواع کاردستی با خمیر اسلایم را امتحان کند. این کار سبب می شود که وی از قوه تخیل خود استفاده کرده و در ساخت اجسامی که در ذهن دارد خلاقانه عمل کند.

بازی با نی و توپ های پوم پوم

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی با نی و توپ های پوم پوم

اگر به دنبال یک بازی برای کودکان ۴ ساله هستید که تحرک و جذابیت زیادی داشته باشد بهتر است این بازی را که جزء بازیهای کودکانه در خانه محسوب می شود حداقل یک بار امتحان کنید. برای شروع به نوارچسب با حداقل سه رنگ مختلف، یک نی نوشیدنی و تعدادی توپ پوم پوم (توپ های پشمی سبک و کوچک) نیاز دارید. با نوارچسب های رنگی یک مسیر را از نقطه شروع تا پایان روی کف خانه مشخص کنید. هرچه این مسیر پیچ و تاب بیشتری داشته باشد هیجان و چالش در بازی بیشتر خواهد شد. سپس از کودک بخواهید یک توپ پوم پوم را از داخل سبد برداشته و آن را روی مسیری که توسط نوار چسب ها مشخص شده با فوت کردن توسط نی ها تا نقطه انتها برساند. هر کودکی که تعداد توپ بیشتری را به نقطه پایان برساند برنده خواهد بود.

سنگ، کاغذ، قیچی

سنگ، کاغذ، قیچی یکی از بازی هایی است که محدودیت سنی ندارد و به عنوان یک سرگرمی و بازی برای کودکان ۴ ساله نیز می تواند جذاب باشد. برای این بازی به ابزار خاصی نیاز نیست. تنها کافی است قواعد بازی را به کودکان آموزش دهید. مشت به معنی “سنگ” است، کاغذ قرار دادن کف دست کاملا باز با انگشتان کشیده، و استفاده از دو انگشت به عنوان یک قیچی می باشد. سنگ می تواند قیچی را بشکند، قیچی می تواند کاغذ را برش دهد، و کاغذ می تواند سنگ را بپوشاند. بنابراین سنگ از قیچی، قیچی از کاغذ و کاغذ از سنگ قوی تر است. این بازی را معمولاً به صورت دو نفره یا بیشتر انجام می دهند و کودک با سلاح قوی تر برنده می شود.

بازی حروف الفبا

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی حروف الفبا

این بازی یک راه نوآورانه برای آموزش الفبای فارسی یا انگلیسی به کودک شما است. با این بازی کودک از لحاظ جسمی و ذهنی تحریک می شود. برای شروع بازی یک ماشین اسباب بازی کوچک یا یک حیوان اسباب بازی در اختیار کودک قرار دهید. با استفاده از ورقه های کاغذ یک مسیر پر پیچ و خم درست کنید و حروف الفبا را روی این مسیر قرار دهید. ازکودک بخواهید تا از یک حرف به حرف دیگر حرکت کند، تا زمانی که  حروف الفبا را کامل کند.

بازی چشم بندی

در این سن کودکان به اندازه ای که درگیر دیدن و شنیدن اطراف خود هستند از حس لامسه استفاده نمی کنند. با این بازی شما کمک می کنید که کودک حس لامسه خود را برای شناسایی اجسام مختلف بهتر به کار بگیرد. برای این بازی چشم کودک را به آرامی ببندید سپس سبدی از اشیای مختلف را در اختیار او قرار داده و از وی بخواهید یکی یکی آن ها را لمس کرده و حدس بزند که آن شی چیست. از انواع اجسام با جنس های مختلف به ویژه انواع اسباب بازی چوبی نیز در این بازی استفاده کنید.

بازی با رنگ ها

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی با رنگ ها

نقاشی و هنر فعالیت های خلاقانه ای هستند که تخیل کودک شما را تقویت می کنند. رنگ های انگشتی که بی خطر و قابل شستشو هستند، می توانند گزینه مناسبی برای این بازی باشند. رنگ ها را روی یک بشقاب یا سینی بزرگ قرار دهید. کودکان می توانند اجسام و اسباب بازی های مختلف را روی رنگ ها زده و طرح آنها را به صورت مهر روی کاغذ بزنند.  حتی می توانند لاستیک ماشین های کوچک خود را با عبور از این رنگ ها، رنگی کرده و طرح آن را روی کاغذ ایجاد کنند. این بازی می تواند هرچند وقت یک بار برای سرگرمی کودکان استفاده شود.

بازی غلت زدن روی زمین

غلت زدن روی زمین ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما زمانی که یک کودک چهار ساله هستید بسیار سرگرم کننده و جذاب است. برای این بازی باید یک فضای ایمن برای کودک خود باز کنید. می توانید وسایل سالن پذیرایی یا اتاق کودک را جابجا کنید تا این فضا به دست بیاید. از برگه های یادداشتی که چسب دارند استفاده کنید. روی برگه حروف الفبا یا اعداد را بنویسید و هرکدام در یک بخش از اتاق قرار داده به نحوی که چسب آن رو به بالا باشد از کودک بخواهید با غلت زدن برگه ها را با ترتیب درست فقط با بدن خود جمع کند.

بازی بازیگری

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی بازیگری

یکی از انواع جذاب وسرگرم کننده بازی برای کودکان ۴ ساله بازیگری است. این بازی یک روش عالی برای آموزش کودکان در مورد رفتارهای مختلف یا حرفه های گوناگونی است که در زندگی آینده خود ممکن است با آنها روبرو شوند. برخی از بازیگری هایی که می توانید از کودک خود بخواهید آنها را انجام دهد شامل رفتن به سوپرمارکت برای خرید، مراجعه به پزشک، رفتار با معلمان و همکلاسی ها در مدرسه، مهمانی رفتن و یا بازی کردن نقش های یک کتاب داستان است. همچنین شما می توانید با در اختیار گذاشتن وسایل و ظروف آشپزی پلاستیکی از آنها بخواهید نقش آشپز را برای شما بازی کنند. اگرچه این اسباب بازی ها به نوعی اسباب بازی دخترانه محسوب می شوند اما ممکن است برای برخی پسرها نیز جذاب باشند.

بازی های فکری

انواع بازی های فکری کودکان می توانند یک راه عالی برای یادگیری کودک چهار ساله شما باشند چرا که این بازی ها معمولا جذابیت های بالایی برای کودکان داشته و علاوه بر این می توانند قوه تخیل کودک را نیز تقویت کنند. اما لازم است که در زمانی که صرف بازی های فکری می شود اعتدال حفظ شود زیرا تحرک کودکان در این بازی ها کم است. بنابراین شما می توانید بازی های فکری را نیز در لیست انواع بازی برای کودکان ۴ ساله قرار دهید.

بازی با پازل

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی با پازل

شما با خرید پازل می توانید ساعت ها کودکان خود را سرگرم کنید. پازل نیز یک بازی فکری به شمار می رود که ضمن به کارگیری قدرت تفکر کودک، سبب می شود وی پس از تکمیل پازل، از انجام کامل یک کار لذت ببرد. اما باید توجه کنید که پازل مورد نظر با سن کودک شما هماهنگی داشته و برای او چالش برانگیز باشد.

بازی های فکری تخته ای

انواع بازی های فکری دیگری که می تواند برای کودکان چهارساله جذاب باشد، برخی از بازی های فکری تخته ای هستند که متناسب با سن آنها هستند. برای مشاهده و خرید اسباب بازی فکری و آموزشی و همچنین انواع اسباب بازی های دیگر می توانید به فروشگاه اینترنتی دنیای اسباب بازی مراجعه کنید.

بازی های جورچین

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی های جورچین

بازی های جورچین یا تطبیقی ​​یک روش عالی برای بهبود قدرت حافظه و استدلال فضایی کودکان چهار ساله است. جور کردن و تطبیق کلمات ساده مانند “آسمان” و “آبی” و “چمن” و “سبز” ممکن است برای شما سرگرم کننده نباشد، اما کودک چهار ساله شما از انجام درست این بازی احساس موفقیت و لذت می کند. جورچین ها انواع مختلفی دارند از اعداد و کلمات گرفته تا حیوانات و اشیا، که هرکدام می توانند به نوعی برای کودک جذاب و سرگرم کننده باشند.

بازی های کامپیوتری

بسیاری از والدین ممکن است به اشتباه فکر کنند که هیچ کدام از بازی های رایانه ای برای کودکان مفید نیستند و تنها وقت آنها را هدر می دهند.  اما بهتر است بدانید در صورتی که یک بازی رایانه ای مناسب برای کودک انتخاب کنید می توانید تجربه های آموزشی با ارزشی برای آنها ایجاد کنید. بعضی از بازی ها مانند تایپ کردن، می تواند به کودک کمک کند تا با حروف الفبا بیشتر آشنا شود، در حالی که به او می آموزد چگونه از کامپیوتر به درستی استفاده کند. برخی از بازی ها ممکن است به بچه ها کمک کند دانش خود را در مورد حقایق علمی بالا ببرند در حالی که بعضی دیگر ممکن است روی جغرافیا تمرکز کنند. بازی های رایانه ای اگر به درستی استفاده شوند، می توانند ابزاری عالی برای کمک به افزایش توانایی های یادگیری کودک شما باشند.

آشنایی بیشتر با کتاب و کتاب خوانی

بازی برای کودکان 4 ساله

آشنایی بیشتر با کتاب و کتاب خوانی

آشنایی کودکان با کتاب یک فعالیت عالی است که می تواند خواندن را برای کودک جالب تر کند. برای ای کار می توانید کودک را به کتابخانه و یا کتاب فروشی ببرید و ضمن تذکر قانون های این مکان ها مثل سکوت، از او بخواهید کتاب ها را جستجو کرده و به دنبال یک کتاب جذاب برای خودش باشد. می توانید برای آن ها کتاب دلخواهشان را بخرید. علاوه بر این، در جلسات کتابخوانی یا قصه گویی برای کودکان شرکت کنید و اجازه دهید آن ها شگفتی های داستان و تخیل را تجربه کنند. خواندن داستان قبل از خواب را به یک عادت تبدیل کنید. وقتی برای آن ها کتاب می خوانید، آن ها کم کم به کتاب و مطالعه علاقه مند می شوند.

پیاده روی در طبیعت

پیاده روی در فضاهای طبیعی و پارک های جنگلی می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد. سعی کنید حداقل یک یا دوبار در ماه فرزند خود را به این گونه فضاهای طبیعی ببرید. شما می توانید به کودک ۴ ساله خود یاد دهید که چگونه از تماشای طبیعت و شنیدن صدای پرندگان لذت ببرد.

و در آخر

بازی ها و فعالیت های این مقاله با در نظر گرفتن مراحل مهم رشد یک کودک چهار ساله انتخاب شده است. با این حال، ممکن است بعضی از بازی ها خیلی ساده به نظر برسند و بعضی از آن ها برای برخی از بچه ها کمی پیچیده باشند. در چنین شرایطی، می توانید بازی یا فعالیت را متناسب با راحتی خود و توانایی های کودک خود تغییر دهید. اما هر کاری انجام می دهید، اطمینان حاصل کنید که این کار برای شما و کودکتان جالب و جذاب است.

منبع: momjunction