بلاگ

چند راه حل آسان برای حل روبیک

راه حل آسان برای مکعب روبیک

رویکرد های زیادی در مورد چگونگی حل مکعب روبیک وجود دارد. معمولاً افراد پس از اینکه یک وجه این مکعب را تکمیل می کنند دیگر برای تکمیل وجه های بعدی با مشکل روبرو شده و نیاز به راهنمایی و کمک دارد. در این مقاله قصد داریم که راه حل آسان برای مکعب روبیک را با استفاده از روش های مبتدی آموزش دهیم. یک الگوریتم مشخص حل می شود در حالی که وجه های دیگر به هم نخورد. در ابتدا یادگیری حل مکعب ممکن است کمی دشوار باشد بنابراین باید پشتکار کافی داشته باشید. بهتر است ابتدا حرکت ها را با سرعت آهسته انجام دهید اما پس از این که بارها تمرین کردید و تسلط پیدا کردید می توانید سرعت خود را افزایش دهید. خرید اسباب بازی فکری و آموزشی مثل مکعب روبیک موجب افزایش مهارت های ذهنی و تقویت تمرکز می شود.

تعاریف اولیه مکعب روبیک

در ابتدا و قبل از آشنایی با راه حل آسان برای مکعب روبیک بهتر است با یک سری تعاریف اولیه در مورد این مکعب آشنا شوید.

لایه ها

راه حل آسان برای مکعب روبیک

لایه ها

در مکعب روبیک سه لایه افقی سه در سه وجود دارد. مکعب روبیک به سه لایه افقی بالایی، وسطی و پایینی تقسیم می شود. حل کردن مکعب را لایه به لایه باید انجام داد.

وجه ها

هر سطح صاف یک وجه نامیده می شود و مکعب روبیک دارای ۶ وجه است. هر وجه این مکعب دارای ۹ مربع کوچک است که مربع های مرکزی آن به هسته داخلی ثابت شده اند. اگر مکعب روبیک به درستی حل شود، هر وجه رنگ مربع مرکزی آن خواهد بود. در هر دو وجهی که به موازات هم قرار گرفته اند، رنگ های مربع های مرکزی می تواند به صورت زیر باشد.

  • سفید مقابل زرد
  • آبی مقابل سبز
  • نارنجی مقابل قرمز

لبه ها ( Edges )

راه حل آسان برای مکعب روبیک

لبه ها ( Edges )

لبه ها در واقع مکعب های کوچک تری هستند که در وسط ضلع خارجی هر وجه قرار گرفته اند. بدین ترتیب در کل ۱۲ لبه در هر مکعب روبیک وجود دارد. هر کدام از این لبه ها دارای دو رنگ هستند.

گوشه ها ( Corner )

گوشه ها شامل ۸ قطعه موجود در گوشه های مکعب است.

الگوریتم حل کردن مکعب روبیک

راه حل آسان برای مکعب روبیک

الگوریتم حل کردن مکعب روبیک

هنگامی که به دنبال یک راه حل آسان برای مکعب روبیک هستید، لازم است تا از یک الگوریتم خاص برای این کار استفاده کنید. همان طور که می دانید منظور از الگوریتم، دنباله ای از حرکت ها است که شما باید آن ها را به ترتیب خاصی انجام دهید. در ابتدا لازم است تا مکعب را در یک شکل ثابت حفظ کنید تا بتوان نوع حرکات مختلف را تشخیص داد و روی آن پیاده کرد. برای مثال آن را روبروی خود قرار دهید و وجه های مختلف را نسبت به خودتان تغییر وضعیت ندهید. به عبارت بهتر مکعب را به صورت کلی نچرخانید.

لایه بالا، مرحله اول (ایجاد گل آفتابگردان)

مکعب را طوری روبروی خود قرار دهید که وجهی که دارای مربع مرکزی زرد رنگ است رو به بالا قرار بگیرد. به این وجه، وجه بالایی گفته می شود. لایه اول را که همان بالاترین لایه است بررسی کنید تا ببینید که آیا مربع سفیدی در لبه های آن وجود دارد یا خیر. توجه کنید که هرلبه همان طور که تعریف شد شامل دو مربع است. در صورتی که مربع سفیدی در لبه ها وجود داشت آن را جابجا نکنید. توجه کنید که هنگام استفاده از الگوریتم های این راه حل آسان برای مکعب روبیک، حتی در صورتی که در یک لبه رنگ سفید در تماس با مربع مرکزی زردرنگ نبود مشکلی نیست و نباید آن را جابجا کرد.  سپس، لایه وسط را در نظر بگیرید. در صورتی که لبه سفیدی دراین لایه وجود دارد سعی کنید با انجام حرکات لازم، این لبه ها را به لایه اول منتقل کنید.

گام بعدی

راه حل آسان برای مکعب روبیک

گام بعدی

در نهایت لایه پایینی یا لایه سوم را بررسی کنید. در این حالت نیز لبه های سفید را با انجام حرکات درست به لایه اول منتقل کنید. توجه کنید که حرکت های شما نباید طوری باشد که لبه های سفید موجود در لایه اول را از این لایه خارج کند بلکه فقط می توان آن ها را در همان لایه اول جابجا نمود. شاید از این جهت که مکعب روبیک نیاز به تفکر و پیدا کردن راه های هوشمندانه دارد بتوان آن را کمی به پازل نیز شبیه دانست.

قدم آخر: انتقال تمام لبه های سفید لایه اول به وجه بالایی

اما در انتها ممکن است تعدادی از لبه های سفیدی که به لایه اول منتقل شده اند در وجه بالایی قرار نداشته باشند در این حالت باید تلاش کنید که این مربع های سفید به وجه بالا جابجا شوند. برای این کار این الگوریتم را دنبال کنید. به طور موقت مکعب را جابجا کرده و در مقابل خود طوری قرار دهید که وجهی که مربع سفید مورد نظر شما در آن قرار دارد در وجه راست قرار بگیرد. این وجه را به اندازه یک چهارم دور به سمت خود، وجه بالا را به اندازه یک چهارم دور به سمت چپ و وجه روبرو را به اندازه یک چهارم دور در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. برای تمام مربع های سفیدی که در وجه بالایی نیستند این کار را انجام دهید تا در نهایت شکل گل آفتابگردان ایجاد شود.

لایه بالا، مرحله دوم( یک صلیب سفید ایجاد کنید )

راه حل آسان برای مکعب روبیک

لایه بالا، مرحله دوم( یک صلیب سفید ایجاد کنید )

در مرحله دوم از مراحل مربوط به راه حل آسان برای مکعب روبیک، مکعب روبیک را به همان شکل قبلی طوری روبروی خود قرار دهید که گل آفتابگردان ایجاد شده روی وجه بالایی قرار داشته باشد. در صورتی که مربع جلویی از لبه وجه بالا، همرنگ با مربع مرکزی وجه جلو یا روبرو نیست، لایه بالا را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف آن بچرخانید تا این دو همرنگ شوند. وجه جلویی را دو بار، هر بار به اندازه یک چهارم در جهت عقربه های ساعت بچرخانید به طوری که مربع های سفید در وجه پایینی قرار بگیرند. این اقدامات را برای تمام لبه های سفید دیگر تکرار کنید.

لایه بالا، مرحله سوم (حل کردن گوشه های سفید)

در این مرحله مکعب روبیک باید طوری قرار بگیرد که صلیب سفید در صفحه بالایی باشد. مکان صحیح قرارگیری صحیح یک گوشه ای طوری است که در کنار مربع مرکزی با همان رنگ قرار بگیرد. یک گوشه سفید با یک مربع سفید را در لایه سوم یا لایه پایینی قرار دهید. وجه پایینی را بچرخانید تا زمانی که گوشه های پایین وجه جلویی دارای رنگ های سازگار با مربع های مرکزی این وجه ها شود. در این قدم در حالی که صلیب سفید روی وجه بالایی قرار گرفته تلاش کنید تا مربع سفید را به گوشه های پایین وجه جلویی منتقل کنید.

انتقال مربع های سفید به گوشه های بالا

راه حل آسان برای مکعب روبیک

انتقال مربع های سفید به گوشه های بالا

در صورتی که مربع سفید روی گوشه سمت راست وجه جلویی است ابتدا وجه پایینی را به اندازه یک چهارم دور به سمت چپ و سپس وجه سمت راست را به همین اندازه به سمت پایین بچرخانید در مرحله بعد وجه پایین را به سمت راست و وجه راست را به سمت بالا بچرخانید. در صورتی که مربع سفید در گوشه سمت چپ قرار دارد با حرکات مشابه در مورد وجه پایینی و وجه چپ این کار را انجام دهید.  مکعب روبیک را بچرخانید و این کار را برای تمام گوشه های پایین آن تکرار کرده تا درنهایت گوشه های وجه بالایی نیز به رنگ سفید در بیاید. اگرچه ممکن است در نگاه اول این طور نباشد اما مکعب روبیک در واقع می تواند به عنوان یک اسباب بازی ساختنی محسوب شود چرا که لازم است قدم به قدم برای درست کردن و هماهنگ کردن رنگ های آن گام برداشت.

لایه میانی

به این ترتیب پس از این که لایه بالایی یا لایه اول کمی مرتب شد به سراغ لایه وسط می رویم. در این مرحله از سری مراحل راه حل آسان برای مکعب روبیک، این مکعب را به نحوی در روبروی خود قرار می دهیم که وجهی که در مرحله قبل کاملا سفید شد در پایین قرار داشته باشد. یک وجه را به عنوان وجه جلویی در نظر بگیرید. در این حالت وجه بالایی را بچرخانید تا یک خط همرنگ عمودی در وسط وجه جلویی ایجاد شود. در صورتی که این خط ایجاد نمی شود مکعب را کلا بچرخانید و وجه جلویی های مختلف را تکرار کنید تا سرانجام این خط پدیدار شود.

گام های بعدی

در ادامه می خواهیم لبه یکرنگ با خط عمودی در وجه بالایی را به وجه سمت چپ منتقل کنیم. برای این کار ابتدا وجه بالایی را یک چهارم دور به سمت چپ و وجه جلویی را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم. سپس وجه بالایی را به سمت راست و وجه جلویی را خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخانیم. به این ترتیب در واقع مربع رنگی از لایه بالا به لایه میانی منتقل می شود. این کار را با حرکات مناسب می توانید برای انتقال لبه بالایی به سمت راست نیز انجام دهید. حرکت های مناسب را برای همه وجه ها انجام دهید تا لایه میانی در وضعیت مناسبی از نظر رنگ قرار بگیرد.

لایه سوم مرحله اول ( ایجاد یک صلیب زرد)

راه حل آسان برای مکعب روبیک

لایه سوم مرحله اول ( ایجاد یک صلیب زرد)

در ادامه مراحل راه حل آسان برای مکعب روبیک، سعی کنید مکعب روبیک را طوری روبروی خود قرار دهید که لبه های زردرنگ (نه گوشه ها) تا حد امکان روی وجه بالایی قرار داشته باشند. به ترتیب وجه جلویی را به اندازه یک چهارم دور در جهت عقربه های ساعت، وجه بالایی را به سمت چپ، وجه راست را به سمت بالا، وجه بالایی را به سمت راست، وجه راست را به سمت پایین و وجه جلویی را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. در صورتی که صلیب زردرنگ روی سطح بالایی هنوز ایجاد نشده است، مکعب را به طور کلی چرخانده و این قدم ها را برای وجه های جلویی دیگر نیز تکرار کنید. همان طور که می بینید مکعب روبیک یک بازی بسیار جذاب و سرگرم کننده است و نمی توان آن را یک اسباب بازی پسرانه و یا دخترانه معرفی کرد چون برای همه مناسب است.

لایه سوم، مرحله دوم ( گوشه ها )

مکعب روبیک را طوری قرار دهید که وجه بالایی بیشترین مربع های رنگ زرد را داشته باشد. این الگوریتم را دو بار تکرار کنید: وجه راست را به سمت بالا، وجه بالا را به سمت چپ، وجه راست را به سمت پایین، بچرخانید. در صورتی که همه مربع های زرد رنگ همچنان به وجه بالایی منتقل نشده اند این کار را با وجه های جلویی دیگر امتحان کنید. برای خرید مکعب روبیک می توانید به فروشگاه اینترنتی دنیای اسباب بازی مراجعه کنید.

لایه سوم، مرحله سوم

راه حل آسان برای مکعب روبیک

لایه سوم، مرحله سوم

مکعب روبیک را طوری روبروی خود قرار دهید که وجه زردرنگ در بالا قرار بگیرد. مکعب را بچرخانید تا زمانی که دو گوشه همرنگ با مربعهای مرکزی پیدا کنید. سپس مکعب روبیک را طوری قرار دهید که وجه زردرنگ در وجه پشتی قرار بگیرد و این الگوریتم را انجام دهید: وجه راست را به سمت پایین، وجه جلو را در جهت ساعت، وجه راست را به سمت پایین (هرکدام به اندازه یک چهارم دور) و وجه پشتی را به اندازه دوچهارم دور خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. سپس وجه راست را به سمت بالا، وجه جلویی را خلاف عقربه های ساعت، وجه راست را به سمت پایین (هرکدام به اندازه یک چهارم دور) و وجه پشتی را به اندازه دوچهارم دور خلاف عقربه های ساعت جابجا کنید. درانتها وجه راست را به اندازه دوچهارم دور به سمت بالا و وجه بالا را یک چهارم دور به سمت راست بچرخانید.

تکرار الگوریتم ها

در صورتی که گوشه های مکعب هنوز به رنگ درست درنیامده اند این الگوریتم ها را دوباره برای وجه های جلویی دیگر این اسباب بازی دخترانه و یا پسرانه تکرار کنید.

لایه سوم، مرحله چهارم

مکعب روبیک را طوری قرار دهید که وجه زرد رنگ در بالا و یک وجهی که کاملا یک رنگ است در پشت قرار بگیرد. این الگوریتم را تا ۳ بار تکرار کنید تا لبه های غیر هماهنگ را در جهت عقربه های ساعت به چپ منتقل کنید. وجه جلو را دو چهارم دور در جهت ساعت، و یک چهارم دور وجه بالا را به سمت چپ، وجه چپ را به سمت پایین، وجه راست را به سمت پایین، دو چهارم دور وجه جلویی را در جهت ساعت، یک چهارم دور وجه چپ را به سمت بالا، وجه راست را به سمت بالا و وجه بالایی را به سمت چپ، و دو چهارم دور وجه جلویی را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. با دنبال کردن مراخل گفته شده در نهایت شما موفق خواهید شد که مکعب روبیک را حل کنید.

 منبع: youcandothecube