بلاگ

کدام اسباب بازی ها مناسب کودکان یک ساله هستند ؟

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

هنگامی که کودک شما به اولین سالگرد تولد خود نزدیک می شود، به احتمال زیاد به طور چشمگیری تحرک و کنجکاوی بیشتری پیدا می کند. با توجه به اینکه کودک به سرعت رشد می کند و استقلال جسمی خود را می طلبد، یافتن اسباب بازی های مناسب برای وی، ضروری است. اگرچه به طور کلی، پیدا کردن یک اسباب بازی مناسب برای کودکان کمی کار دشواری است اما در مورد کودکان یک ساله ممکن است از آنچه فکر می کنید آسان تر باشد. برای کودک یک ساله، جعبه اسباب بازی واقعا می تواند از اسباب بازی داخل آن هیجان انگیزتر باشد. زیرا فعالیت های مورد علاقه در یک سالگی شامل فشار دادن، کشیدن، کنار هم قرار دادن و جدا کردن اجسام و جابجایی وسایل است. بنابراین برای تهیه اسباب بازی مناسب کودک یک ساله بهتر است تا کمی بیشتر با علایق، و نیازهای کودک در این سن آشنا شوید.

اشتیاق برای لمس و کشف

در این سن کودکان توجه زیادی هنگام لمس اشیای اطراف از خود نشان می دهند. آن ها تلاش می کنند که محیط خود را بیشتر درک کنند و بخش زیادی از این کار را با لمس کردن وسایل مختلف انجام می دهند. بهتر است در اسباب بازی ها به دنبال انواع وسایلی باشید که بافت، طرح و شکل زیادی دارند که برای کودک جذابیت داشته و بتوانند با دست خود آن ها را کشف کنند. اسباب بازی مناسب کودک یک ساله می تواند شامل حیوانات، اشکال، میوه ها و الگوهای دیگر باشند. انواع عروسک های پولیشی نرم نیز برای این سن کودک بسیار مناسب هستند. 

پرورش خلاقیت

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

پرورش خلاقیت

کارشناسان عقیده دارند که اسباب بازی مناسب کودک یک ساله باید یک اسباب بازی باز باشد. به این مفهوم که به نحوی انعطاف پذیر طراحی شده باشد تا به کودکان نوپا اجازه دهد که به جای دنبال کردن دستورالعمل های خاص، به هر صورتی که تمایل دارند با آن بازی کرده و یا حالت های مورد نظر خود را با آن ها بسازند. یکی از متداول ترین این نوع اسباب بازی ها آجرها یا بلوک های بازی هستند که به کودک اجازه می دهند تا با به کار گرفتن خلاقیت خود انواع شکل های دهنی خود را روی آن ها پیاده کند.  لگوها ها نیز در صورتی که خیلی ریز نباشند و اندازه های مناسبی داشته باشند گزینه های خوبی هستند.  البته مراقب موارد ایمنی باشید چرا که کودک در این سن معمولا تمایل دارد که اجسام را در دهانش بگذارد.

یادگیری کلمات و تلاش برای تکرار آن ها

کودکان با گذراندن سال اول زندگی، کم کم از نوزاد به یک کودک نوپا تبدیل می شوند. آن ها شروع می کنند به تجربه اولین قدم های لرزان خود و شاید لازم باشد که وسایل موجود در خانه را برای پیشگیری از برخی حوادث کمی جابجا و ایمن کنید. کودکان در این سن پیشرفت عمده ای در درک زبان و کشف نحوه برقراری ارتباط دارند. در ۱۲ ماهگی، اکثر آن ها اولین کلمات خود را می گویند و از حرکات دست استفاده می کنند و به اجسام اطراف خود اشاره می کنند. به سرعت واژگان آن ها از یک یا دو کلمه به ۵۰ کلمه یا بیشتر تبدیل خواهد شد. بنابراین یک اسباب بازی مناسب کودک یک ساله می تواند اسباب بازی های موزیکال یا صوتی باشد که در گوش دادن صداها و الگوبرداری به آن ها کمک کند.

ایجاد هماهنگی در چشم و دست

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

ایجاد هماهنگی در چشم و دست

با شروع یک سالگی، هماهنگی چشم، دست و مهارت دستی در کودکان بهبود می یابد. با کنترل بهتر بر روی انگشتان و دستان، کودکان نوپا می توانند اسباب بازی ها و محیط اطراف خود را بیش از گذشته کشف کنند. بنابراین یک نوع اسباب بازی مناسب کودک یک ساله اسباب بازی هایی است که به کودکان نوپا کمک می کند تا در این هماهنگی چشم و دست و انجام کارهای دستی تسلط بیشتری پیدا کنند. کودک شما به عنوان نوزاد، با تکان دادن، کوبیدن یا پرتاب کردن اسباب بازی ها “بازی” می کند. در این حالت والدین می توانند با انجام بازیهای کودکانه در خانه به ایجاد این هماهنگی کمک کرده و وقت بیشتری را در کنار کودک خود بگذرانند.

افزایش آگاهی از عملکرد اشیا و اسباب بازی ها

کودک نوپای شما اکنون از عملکرد اشیا آگاه است، بنابراین تلاش می کند تا بلوکهای آجری را روی هم قرار دهد، ماشین اسباب بازی را هل می دهد تا حرکت کند یا با یک تلفن اسباب بازی صحبت می کند. از طرف دیگر، مفهوم وانمود کردن را یاد گرفته و در بازی هایش آن را اجرا می کند. برای مثال کودک ممکن است وانمود کند که از یک فنجان خالی چای می نوشد، یا این که از یک موز به عنوان تلفن استفاده کرده و با آن صحبت کند و یا حتی می تواند تصور کند که کنترل تلویزیون یک ماشین است و با آن ساعت ها بازی کند. در این شرایط هرکدام از وسایل منزل که از نظر ایمنی و سلامتی به او آسیب نمی زنند و کودک تمایل دارد که با آنها سرگرم شود، می تواند به عنوان اسباب بازی مناسب کودک یک ساله در اختیارش قرار بگیرد.

کنترل احساسات کودک با استفاده از اسباب بازی ها

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

کنترل احساسات کودک با استفاده از اسباب بازی ها

گاهی در حین بازی ممکن است کودک احساساتی مثل خشم و عصبانیت را به دلیل خستگی یا گرسنگی از خود نشان دهد. در این حالت باید سعی کرد که با یک کتاب یا یک اسباب بازی مناسب و جالب توجه حواس کودک را پرت کنید تا احساساتش فروکش کند. اسباب بازی های مناسب را می توانید از فروشگاه اینترنتی اسباب بازی تهیه کنید. از طرف دیگر، کودکان نوپا از داشتن بچه های دیگر در اطرافشان لذت می برند، اما انتظار نداشته باشید که آنها با یکدیگر همکاری کنند و یا از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی ها هیجان زده شوند. بنابراین ممکن است هنگام بازی با کودکان اطرافشان نیز، دچار خشم و عصبانیت شوند. پس بهتر است که در این شرایط اسباب بازی های زیادی در اختیار همه کودکان قرار داشته باشد.

از بین بردن اضطراب جدایی به کمک اسباب بازی ها

اگرچه کودکان نوپا به دنبال استقلال هستند اما ممکن است هنگامی که شما بخواهید کمی از او فاصله بگیرید کودک گریه کند و به شما بچسبد. به این حالت اضطراب جدایی می گویند که اغلب از حدود ۹ ماهگی شروع می شود، اما با گذشت زمان، هر چه کودک بزرگ تر می شود، می فهمد که جدایی از شما دائمی نیست. برای این که این فرایند ساده تر طی شود می توانید از انواع اسباب بازی مناسب کودک یک ساله برای سرگرمی کودک استفاده کرده و خود کمی از او فاصله بگیرید تا راحت تر با دوری شما کنار بیاید.

تقلید از بزرگسالان

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

تقلید از بزرگسالان

شما می توانید فرصت های زیادی برای فعالیت، یادگیری و اکتشاف در محیط های امن برای کودک یک ساله خود فراهم کنید. کودکان نوپا عاشق تقلید از بزرگسالان و شیفته کارهای خانه هستند. اسباب بازی های متناسب با سن کودک را برای او فراهم کنید. اگرچه بیشتر اسباب بازی های وسایل خانگی مثل قابلمه و ماهیتابه و وسایل تمیزکاری و غیره، اسباب بازی دخترانه به نظر می آیند اما معمولا برای پسرها نیز جذاب هستند.

سایر اسباب بازی ها

از دیگر اسباب بازی هایی که کودکان نوپا ممکن است از بازی با آن ها لذت می برند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توپ هایی با رنگ روشن

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

توپ هایی با رنگ روشن

توپ ها یکی از اسباب بازی های محبوب کودکان در هر رده سنی محسوب می شوند که از بازی کردن با آن بسیار لذت می برند. بهتر است توپ هایی سبک و کوچک با رنگ های شاد را برای کودک یک ساله خود تهیه کنید.

اسباب بازی های موزیکال

بچه ها عاشق گوش دادن به آهنگ ها و شعرهای کودکانه و شاد هستند. انواع اسباب بازی های موزیکال علاوه بر این که بسیار جذاب و نشاط آور هستند می توانند تا حدودی جنبه های آموزشی نیز برای کودک داشته باشند. انواع ابزار و آلات موسیقی مثل پیانوهای اسباب بازی، گیتار و یا حتی جازهای کوچک نیز بسیار برای کودک سرگرم کننده هستند و به افزایش درک شنیداری وی کمک می کنند.

بلوک ها و اسباب بازی های ساختنی

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

بلوک ها و اسباب بازی های ساختنی

همان طور که قبلا توضیح داده شد این نوع اسباب بازی ها قدرت خلاقیت و مهارت های کار با دست کودک را بهبود می دهد.

انواع ماشین و قطار اسباب بازی

ماشین و قطار ممکن است اسباب بازی پسرانه تلقی شوند. اما بهتر است این نوع اسباب بازی ها را در اختیار دختر خود نیز قرار دهید و محدودیت و دسته بندی برای اسباب بازی ها قائل نشوید.

انواع اسباب بازی های مرتب سازی

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

انواع اسباب بازی های مرتب سازی

این نوع اسباب بازی ها به درک اشکال، اندازه ها، رنگ ها و بسیاری موارد دیگر کمک می کنند. حتی اگر تکه های اسباب بازی به شکل ایموجی های حالات انسانی نیز باشند می توانند سبب درک احساسات مختلف توسط کودک شوند.

انواع واکرها

واکرها به کودک نوپا کمک می کنند تا زودتر شروع به ایستادن و راه رفتن کنند  بنابراین برای آن ها بسیار جذاب هستند.

علاوه بر بازی های مختلف، برای کودک کتاب هم بخوانید.

کودک نوپای شما می تواند داستانی را دنبال کرده و اشیای موجود در تصاویر را هنگام نشان دادن آن ها نام ببرد. کودک کوچک خود را تشویق کنید تا درباره کتاب هایی که با هم می خوانید و کارهایی که آن روز انجام داده اید گپ بزنید. به خاطر داشته باشید که کودکان نوپا با سرعت های مختلفی مراحل رشد و یادگیری را پشت سر می گذرانند.

منابع: kidshealth ، today