بلاگ

آموزش ساخت کاردستی با اسلایم

کاردستی با خمیر اسلایم 

ساخت کاردستی با خمیر اسلایم یک فعالیت محبوب برای کودکان است که علاوه بر ایجاد سرگرمی موجب می شود تا بسیاری از مهارت های جسمی و ذهنی آن ها نیز تقویت شود. در ادامه ایده هایی برای بازی با خمیر اسلایم و به کارگیری آن در جهت سرگرمی و آموزش کودکان مطرح گردیده است.

ساخت شکلک ها و مجسمه ها

اولین کاری که هر فردی هنگام در دست گرفتن خمیر اسلایم انجام می دهد پیچاندن و شکل دادن به آن است. این یکی از جالبترین فعالیت های سرگرم کننده ای است که می توان با خمیر اسلایم انجام داد. در اینجا خلاقیت هیچ حد و مرزی ندارد و می توان هر طرحی که در ذهن وجود دارد را روی آن پیاده کرد. همین موضوع سبب تقویت خلاقیت و مهارت های کار با دست در کودک می شود. بهتر است از خمیرهای سفت تر برای این کار استفاده شود تا شکل مجسمه نهایی به خوبی حفظ شود. حیوانات وحشی، ماشین های جذاب و مناظر از جمله مواردی هستند که می توان از آن ها مجسمه درست کرد. تمرین منظم، تفکر و خلاقیت، توانایی های هنری کودک شما را گسترش می دهد و بسیار سرگرم کننده است.

یادگیری حروف و کلمات

کاردستی با خمیر اسلایم 

یادگیری حروف و کلمات

یک کاردستی با خمیر اسلایم که می تواند به مهارت های خواندن و نوشتن کودک کمک کند می تواند با  استفاده از حروف پلاستیکی و ایجاد نقش حروف روی خمیر ایجاد شود. شما می توانید از کودک خود بخواهید نام خود یا دوستانش را با کنار هم گذاشتن این حروف پلاستیک روی خمیر و ایجاد نقش روی آن بنویسد. این یک بازی سرگرم کننده برای کودکان به ویژه در رنج سنی 4 تا 7 سال است. بدین ترتیب کودک می تواند هجی کردن را به طرز سرگرم کننده و لذت بخشی شروع کنند.

یادگیری اشکال هندسی

یکی دیگر از بازی های خلاقانه ای که به عنوان کاردستی با خمیر اسلایم  می توان انجام داد این است که روی کاغذی خطوط یا اشکال هندسی را بکشید و از کودک بخواهید که با خمیر اسلایم این شکل ها را ایجاد کند. از شابلون ها نیز می توانید برای این کار استفاده کنید. خطوط عمودی و افقی، اشکال دایره، مربع، مستطیل، مثلث و موارد دیگر را امتحان کنید. همه این ها برای مهارت های نوشتاری آینده کودک لازم خواهند بود.

پنهان کردن اشیا در خمیر

کاردستی با خمیر اسلایم 

پنهان کردن اشیا در خمیر

این بازی اگرچه به نوعی درست کردن کاردستی با خمیر اسلایم  محسوب نمی شود اما می تواند بازی هیجان انگیزی برای کودک شما باشد. علاوه بر این مهارت های یادگیری کودک را نیز بهبود می دهد. برای انجام این بازی باید از اشیایی با شکل های مشخص مثل پروانه، گل و یا حیوان های پلاستیکی کوچک استفاده کنید. در صورتی که به این اشیا دسترسی ندارید می توانید روی مقوا آن ها را کشیده و با قیچی جدا کرده و درون خمیر پنهان کنید. سپس با نام بردن آن ها از کودک بخواهید هرکدام را پیدا کرده و به شما نشان بدهد. برای آموزش رنگ ها نیز می توانید از اشکال رنگی استفاده کنید.

تقویت احساس بویایی

بازیهای کودکانه در خانه مثل بازی با خمیر اسلایم می تواند برای تقویت حس بویایی کودکان استفاده شود. برای این کار، از مقداری رنگ خوراکی معطر یا اسانس با رایحه های مختلف استفاده کنید. خمیر را به مقدارهای کم تقسیم کرده و از اسانس ها یا رنگ های معطر مختلف برای هر بخش استفاده کنید. استفاده از اسانس های آرامش بخش مثل اسطوخودوس نیز در آن ها توصیه می شود. به این ترتیب می توانید از کودک بخواهید تا بخشی از خمیر که عطر توصیفی شما را دارد پیدا کند.

درست کردن حباب

کاردستی با خمیر اسلایم 

درست کردن حباب

ساختن حباب از آب و صابون یک فعالیت تابستانی محبوب است که به احتمال زیاد هر فرد در یک مقطع از زندگی خود انجام داده است. اما شاید برای کودکان جالب باشد که حباب درست کردن با خمیر اسلایم را هم تجربه کنند. برای این کار، مقداری خمیر و یک نی لازم است. برای این که حباب راحت تر ایجاد شود باید خمیر کمی شل باشد بنابراین اگر خمیر اسلایمی که خریداری کرده اید در انجام کار با مشکل روبرو است، افزودن چند قطره مایع ظرفشویی می تواند کمک کننده باشد. برای ایجاد حباب باید نی را درون خمیر فرو برده و در آن بدمید.

نقاشی کردن روی خمیر اسلایم

نقاشی روی خمیر اسلایم، به مهارت زیادی احتیاج ندارد. نقاشی روی خمیر به دلیل ماهیت نرم و بافت غلیظی که خمیر دارد احساس رضایت را در کودک شما ایجاد می کند. خمیرهای سفید، شفاف یا رنگ روشن برای این نوع فعالیت ها بهترین نتیجه را دارند. وقتی نقاشی تمام شد می توان خمیر اسلایم را با دستمال تمیز کرد.

ساختن توپ ضد استرس

کاردستی با خمیر اسلایم 

ساختن توپ ضد استرس

این یکی از کاربردی ترین و سرگرم کننده ترین انواع کاردستی با خمیر اسلایم  است که برای بزرگسالان نیز مناسب است. برای درست کردن آن به مقداری خمیر اسلایم، یک بطری پلاستیکی و یک بادکنک نیاز خواهید داشت. بطری پلاستیکی را برداشته و از وسط نصف کنید. قسمت فوقانی مانند قیفی عمل می کند که به دهانه بادکنک شما متصل می شود. سپس خمیر اسلایم را در قیف ریخته و آن را به داخل بادکنک فشار دهید. پس از اتمام، قیف را بیرون آورده و بادکنک را محکم گره بزنید. در نهایت شما یک توپ ضد استرس عالی و سرگرم کننده در اختیار خواهید داشت.

درست کردن خمیر اسلایم در خانه

این خمیر را می توانید در منزل تهیه کرده و سپس به درست کردن کاردستی با خمیر اسلایم بپردازید. چسب، آب و رنگهای مجاز را مخلوط کنید تا در هم حل شوند. در یک کاسه جداگانه، مقداری بوراکس را در آب حل کرده و به محلول چسب اضافه کنید. وقتی این دو مخلوط شدند، مقداری خمیر اسلایم بسیار غلیظ بدست خواهید آورد. با دست تمیز، اسلایم را ورز دهید تا خوب مخلوط شود. این کار حدود ۱۰ دقیقه به طول خواهد انجامید و کار سختی نیست زیرا اسلایم به راحتی بین انگشتان شما جدا می شود. اگر یک بافت شل مورد نظر شما است، کمی بیشتر آب اضافه کنید. خمیر اسلایم را می توان مطابق با دستورهای مختلفی در خانه تهیه کرد. برای خرید خمیر اسلایم آماده می توانید به فروشگاه اینترنتی دنیای اسباب بازی مراجعه کنید.

مزایای بازی کردن با خمیر اسلایم برای کودکان

کاردستی با خمیر اسلایم 

مزایای بازی کردن با خمیر اسلایم برای کودکان

بسیاری از فعالیت هایی که بچه ها انجام می دهند از جمله بازی با عروسک گرفته تا خط خطی کردن روی تکه های کاغذ، آموزشی هستند. اما بهتر است والدین در کنار خرید اسباب بازی فکری و آموزشی، با خرید وسایل بازی مشابه با خمیر اسلایم سبب شوند که کودکان با به کار گرفتن تمرکز و خلاقیت، از دست های خود برای ساختن، استفاده کنند. در ادامه به برخی از مزایا و ویژگی های مثبت بازی با خمیر اسلایم برای کودکان اشاره می شود.

تقویت حس های مختلف در کودک

شما می توانید اسباب بازی های حسی مختلفی از جمله انواع اسباب بازی ساختنی را خریداری کنید. اما بهتر است بدانید کودکان هنگام بازی با خمیر اسلایم، به معنای واقعی کلمه فعال هستند. آنها بیشتر حواس به ویژه حس لامسه خود را درگیر می کنند. وقتی حواس بچه ها درگیر می شود، تمرکز و احساس آرامش برای آن ها ایجاد می شود. بازی های حسی، مانند خمیر اسلایم، رشد حرکتی و شناختی را تقویت می کند.

یادگیری آسان تر

کاردستی با خمیر اسلایم 

یادگیری آسان تر

کودکان شما می توانند در هنگام بازی با خمیر اسلایم با علوم و ریاضیات آشنا شوند، این یک فعالیت ساده، سرگرم کننده و بدون فشار است. آموزش با خمیر اسلایم را می توان با مشارکت چند کودک و برای ایجاد ارتباط بین کودکان نیز انجام داد.

آیا خمیر اسلایم در رفع اضطراب یا افسردگی کمک می کند؟

اسلایم تراپی و ساخت کاردستی با خمیر اسلایم در برخی از مراکز روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. یک درمانگر که از اسلایم تراپی برای کودکان و بزرگسالان استفاده می کند در مورد آن چنین می گوید: خمیر اسلایم نوعی بازی حسی است و به افراد کمک می کند تا از بدن خود آگاهی پیدا کنند. حواسشان جمع شود و روی چیزهایی به جز نگرانی هایشان تمرکز کنند. وی توضیح می دهد: من بعضی اوقات می شنوم که بزرگسالان از علاقه خود به خمیر اسلایم و یا سایر بازی های حسی کمی خجالت می کشند، اما این تجربه های حسی محدودیت سنی ندارند. خمیر اسلایم در مواردی توانسته در رفع افسردگی نیز موثر عمل کند زیرا هنگام کار با آن، فرد از حالت غمگین بودن فاصله می گیرد.

آیا خمیر اسلایم برای سلامتی کودکان خطرناک است؟

خمیر اسلایم حاوی یک ماده معدنی به نام بور است که در دوزهای بالا از نظر سلامتی می تواند مشکل ساز باشد. بور یک ماده تحریک کننده است که می تواند روی پوست، چشم ها، بینی و گلو تأثیر بگذارد و در صورت بلع، می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند که منجر به ناراحتی معده، استفراغ، اسهال یا سایر ناراحتی های دستگاه گوارش شود. بنابراین برای ایمنی و سلامتی کودکان، لازم است كه محتوای بور در وسایل بازی کودک از جمله خمیر اسلایم محدود شود. از طرف دیگر، حقیقت این است که بور از طریق پوست جذب نمی شود و مقادیری که در اسباب بازی های کودکان و همین طور خمیر اسلایم استفاده می شود بسیار کم و زیر سطح مجاز است. بنابراین نگرانی جدی در مورد آن وجود ندارد.

منابع: growinghandsonkids ، cradiori ،sisu7 ،healthline