بلاگ

تاثیر بازی درمانی برای کودکان طلاق

بازی درمانی کودکان طلاق

برای کودکان و نوجوانانی که در مواجهه با طلاق یا جدایی والدین خود قرار گرفته اند، ابراز احساسات می تواند دشوار باشد. ممکن است آنها به خوبی با بزرگسالان ارتباط برقرار نکنند و تمایلی برای صحبت کردن از خود نشان ندهند. در واقع آن ها نمی دانند چگونه احساسات ناشی از فروپاشی خانواده خود را به صورت کلامی بیان کنند. اما بازی می تواند راهی برای بیان احساسات کودکان باشد. از طریق بازی بسیاری افکار و احساسات آن ها می تواند برای بزرگترها بیان شود. علاوه بر این با استفاده از تکنیک های خاص و به کمک بازی درمانی کودکان طلاق که معمولا با هماهنگی یک درمانگر یا مشاور انجام می شود، می توان به کودکان و نوجوانان کمک کرد تا بهتر با شرایط جدایی والدین خود کنار بیایند. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا با این نوع بازی درمانی و مزایای آن بیشتر آشنا شویم.

بازی درمانی چیست؟

بازی بخشی اساسی از رشد عاطفی، اجتماعی و معنوی هر کودک است و به رشد شخصیتی وی کمک می کند. بازی درمانی به کودکان و نوجوانان قدرت می دهد تا با مشکلات زندگی خود کنار بیایند و درک عاطفی آن ها را بهبود می دهد و ممکن است برای کمک به یک مشکل خفیف تا متوسط، عاطفی یا روانی که مانع از عملکرد طبیعی آنها می شود، استفاده شود. بازی درمانی کودکان طلاق نیز یکی از انواع مهم بازی درمانی کودکان است. در بازی درمانی فعالیت های زیادی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. سینی شن و ماسه، هنر، خاک رس و نقش بازی بطور کلی محبوب ترین هستند. آلات موسیقی، هنر و صنایع دستی، عروسک‌ها، عروسک‌های خیمه شب بازی، لباس‌های تزئینی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کودک یا نوجوان آنچه را که می خواهد انجام دهد خودش انتخاب می کند.

احساسات و رفتار کودکان طلاق

بازی درمانی کودکان طلاق

احساسات و رفتار کودکان طلاق

اگر فرزندان شما نشانه‌هایی از خشم، ناامیدی، غم، اندوه یا افسردگی را نشان می‌دهند، ممکن است برای مقابله با عظمت موقعیتی که در آن قرار دارند و کنترلی بر آن ندارند، مبارزه کنند. کودکان و نوجوانانی که در معرض جدایی پدر و مادر خود قرار می گیرند، اغلب به دنبال مقصر می گردند. آن ها ممکن است پدر، مادر و یا حتی خودشان را مقصر این ماجرا بدانند. ناراحتی و ناامیدی آنها می تواند منجر به طغیان های عاطفی، گوشه گیری، پرخاشگری فیزیکی و کلامی و رفتارهایی شود که ممکن است والدین قبلاً آن رفتار را در کودک مشاهده نکرده باشند. این رفتار کاملا طبیعی است، اما طبیعتاً باعث نگرانی شدید می شود. اینجاست که بازی درمانی کودکان طلاق می تواند کمک کننده باشد. با ایجاد یک فضای امن، کودکان و نوجوانان می توانند چیزهایی را که در زندگی آنها در جریان است از طریق بازی پردازش کنند.

بازی درمانی چگونه می تواند به کودکان طلاق کمک کند؟

بازی روش طبیعی ارتباط کودکان است. بازی درمانی به کودکان این امکان را می دهد که از بازی برای مقابله با بسیاری از احساسات گیج کننده ای که ممکن است از فروپاشی خانواده ناشی می شوند مانند غم، خشم، سردرگمی و ترس استفاده کنند. بازی درمانی کودکان طلاق به آن ها این قدرت را می دهد که انتخاب کنند و تغییر ایجاد کنند. در بازی نمادین و با استفاده از استعاره ها، کودک یا نوجوان قادر خواهد بود احساسات خود را به گونه ای رها کنند که درون خود را بهتر کشف کند و به خود باور بیشتری داشته باشد. از طریق بازی، کودک می تواند حس کنترل بر چیزهایی را که به نظر می رسد در واقعیت قابل کنترل نیستند، به دست آورد.

مزایای بازی درمانی برای کودکان طلاق

بازی درمانی کودکان طلاق

مزایای بازی درمانی برای کودکان طلاق

طلاق و جدایی می تواند برای همه استرس زا باشد. برای کودکان، ممکن است احساس کنند که تمام دنیایشان زیر و رو شده است. همه تغییرات بزرگ در خانواده واقعا می تواند احساس امنیت آنها را متزلزل کند. آنها اغلب درد جدایی والدین خود را از طریق رفتار خود ابراز می کنند. گاهی اوقات مادران و پدران به اشتباه فکر می‌کنند که فرزندشان فقط در حال بازی کردن با یک اسباب بازی ساختنی است اما در واقع این طور نیست.

سازگاری سریع تر با شرایط جدید

بیشتر بچه ها پس از طی مدت زمانی، بالاخره با شرایط جدید خانواده سازگار می شوند. با این حال، برای برخی از بچه‌ها، به نظر نمی‌رسد که به آسانی دیگران این سازگاری را تجربه کنند. بنابراین وقتی انتظار دارید که آنها کمی احساس بهتری داشته باشند، ممکن است هنوز کاملاً غمگین، عصبانی یا مضطرب به نظر برسند. آنها همچنین ممکن است مسائل دیگری مانند تغییر در خوردن و خوابیدن، مشکلات جدایی از شما، ترس های جدید، تغییر در عملکرد مدرسه، ناراحتی های جسمی بدون دلیل پزشکی، خستگی غیر قابل توضیح یا اعتماد به نفس پایین را نشان دهند. بازی درمانی کودکان طلاق می تواند در این شرایط موثر عمل کند.

کنار آمدن با احساس از دست دادن

بازی درمانی کودکان طلاق

کنار آمدن با احساس از دست دادن

احساس از دست دادن ناشی از جدایی والدین، می تواند برای کودکان بسیار ترسناک باشد. بازی درمانی کودکان طلاق می تواند به این شکل عمل کند که کودکان، از طریق بازی نمادین، به عنوان مثال، با ایجاد حس غم و اندوه در عروسک خود، از فقدان فاصله بگیرند. به این ترتیب، کودکان می توانند احساسات خود را بدون مواجهه مستقیم با فقدان پردازش کنند و موجب کاهش احساسات شدید در آن ها شود. در بازی درمانی، اسباب بازی ها به عنوان کلمات و بازی به عنوان زبان آنها عمل می کند. کودک می تواند از اسباب بازی ها برای بیان افکار، احساسات و اعمالی استفاده کند که نتوانسته اند کلماتی برای آنها پیدا کنند. انواع بازی های فکری کودکان نیز می تواند برای آن ها مفید باشد.

اهمیت بازی درمانی از دیدگاه کارکرد مغز

عمل بازی باعث ایجاد ارتباطات عصبی در کودکان می شود که برای رشد سالم، حیاتی است. یادگیری، رشد اجتماعی و عاطفی و حتی حافظه از طریق بازی ساخته و تقویت می شود. برای کودکانی که رویدادهای سختی مثل طلاق را تجربه کرده اند، بازی اهمیت بیشتری دارد. مطالعات نشان داده است که اثرات تجارب نامطلوب در نواحی غیرکلامی مغز مانند هیپوکامپ، آمیگدال، تالاموس و ساقه مغز اتفاق می افتد، در حالیکه توانایی برقراری ارتباط و کار از طریق این تجربیات در لوب های فرونتال قرار دارد. حرکات فیزیکی مثل بازی درمانی به انتقال خاطرات و احساسات ذخیره شده از قسمت های غیرکلامی مغز به لوب های فرونتال کمک می کند، جایی که کودکان می توانند با موفقیت آنها را پردازش کنند. بازی­درمانی ابزاری را برای کودکان فراهم می کند تا تجربیات دشوار را به گونه ای انجام دهند که نیازی به بیان کلامی افکار یا ابراز مستقیم احساسات نداشته باشد.

چگونه می توانید به کودکان طلاق کمک کنید؟

بازی درمانی کودکان طلاق

چگونه می توانید به کودکان طلاق کمک کنید؟

علاوه بر بازی درمانی کودکان طلاق راهکارهای ساده دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برای فرزند شما کمک کننده باشد:

  • از گوش دادن انعکاسی استفاده کنید. برای مثال، بگویید: “می دانم که تو چقدر ناراحتی که پدر و مادر دیگر با هم زندگی نخواهند کرد.”
  • کودکان برای پردازش تمام تغییرات خانواده خود به زمان نیاز دارند. بنابراین ممکن است لازم باشد بک سری مکالمات را چندین بار برای آن ها تکرار کنید.
  • تا آنجا که ممکن است جنبه های «عادی» زندگی را حفظ کنید. قوانین و روال های خانه را تا حد امکان بین هردو خانه پدر و مادر نیز مشابه نگه دارید.
  • به فرزندتان اجازه دهید در اتاق خواب خانه شما چیزهایی داشته باشد که او را به یاد همسر سابقتان می اندازد، مانند عکس و غیره.
  • از صحبت منفی در مورد همسر سابقتان، در مقابل فرزندتان خودداری کنید.

محدودیت سنی برای بازی درمانی

اگرچه محدودیت سنی مشخصی برای افرادی که می توانند از بازی درمانی بهره مند شوند وجود ندارد، اما این روش بیشتر برای درمان کودکان زیر ۱۲ سال که چالش های رفتاری یا عاطفی قابل توجهی را تجربه می کنند، استفاده می شود. برای کودکانی که با اثرات یک تجربه نامطلوب مانند طلاق دست و پنجه نرم می کنند، بازی درمانی می تواند راهی برای پردازش افکار و احساسات منفی ناشی از چنین تغییر قابل توجهی در زندگی فراهم کند. البته امروزه بازی درمانی برای بزرگسالان نیز مورد توجه قرار گرفته و انواع اسباب بازی برای افزایش تمرکز مثل گجت ها و یا نقاشی بزرگسالان می تواند برای آن ها مفید باشد.

تکنیک های بازی درمانی

بازی درمانی کودکان طلاق

تکنیک های بازی درمانی

اکنون بیایید به چند تکنیک بازی درمانی بپردازیم که برای کمک به کودکانی که با مسائل مربوط به طلاق دست و پنجه نرم می کنند مفید هستند. علاوه بر این برخی از این تکنیک ها، ممکن است به عنوان بازی درمانی کودکان پرخاشگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند. این تکنیک‌های متنوع نه تنها مؤثر هستند، بلکه برای کودکان لذت‌بخش نیز هستند. به هر حال، وقتی عمدتاً با کودکان ۱۲ سال و کمتر کار می‌کنید، تکنیک‌هایی که استفاده می‌کنید بهتر است سرگرم‌کننده باشند!

تلفن‌های اسباب‌بازی

این تکنیک به کودکان اجازه می‌دهد تا فضای بیشتری را برای پردازش سوالات و درخواست‌های درمانی انجام دهند. استفاده از تلفن های اسباب بازی یک راه سرگرم کننده و غیرمستقیم برای کودک برای تعامل با شما در مورد موضوعات دشوار است به گونه ای که کمتر احساس خطر کند. اگر در هر زمانی کودک تمایلی به ادامه بحث ندارد، همیشه این گزینه را دارد که به سادگی «تلفن» را قطع کند.

رنگ کردن احساسات

بازی درمانی کودکان طلاق

رنگ کردن احساسات

مجموعه کوچکی از مداد رنگی را در اختیار کودک قرار دهید به طوری که هر رنگ نشان دهنده یک احساس باشد. وقتی کودک شرایط روحی آرامی دارد و متوجه می شود که هر رنگ چه چیزی را نشان می دهد، از کودک دعوت کنید تا رنگ آمیزی را با استفاده از یک ایده مانند طراحی و رنگ آمیزی تصویر خودش، یک قلب یا یک شکل کره شروع کند. همانطور که کودک رنگ می کند، انتخاب رنگ ها می تواند به عنوان یک نمایش بصری از انواع احساساتی باشد که آنها تجربه می کنند.

داستان سرایی

کودکان اغلب مایلند افکار، نگرش ها و احساسات خود را از دریچه یک شخصیت تخیلی بیان کنند. تکنیک درمانی داستان سرایی به دنبال تقویت این تمایل است. برای شروع، برای او توضیح دهید که چگونه یک داستان معمولاً با شروع، میانه و پایان روایت می شود. سپس از کودک دعوت کنید تا داستانی تعریف کند و توضیح دهید که شخصیت‌ها چه احساسی دارند، چه کار می‌کنند و چه فکر می‌کنند. همانطور که داستان پیش می رود، می توانید با مشاهده واکنش شخصیت ها به رویداد، بینش های ارزشمندی در مورد وضعیت عاطفی و فرآیندهای فکری کودک به دست آورید. می توانید انواع وسایل و ابزار ایجاد نمایش یا تعریف کردن داستان را  فروشگاه دنیای اسباب بازی تهیه کنید.

منابع: stowefamilylaw، ،playtherapymelbourne، theranest