بلاگ

آشنایی با اسباب بازی های جذاب برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

برای کودکان مبتلا به اوتیسم، اسباب بازی هایی که مهارت های حرکتی، مهارت های اجتماعی، تکنیک های حل مشکل و مهارت های زبانی را آموزش می دهند ایده آل هستند. در واقع، هنگام کار با این کودکان درمانگران نیز از اسباب بازی ها به عنوان ابزار یادگیری استفاده می کنند. انواع مختلف اسباب بازی برای کودکان اوتیسم وجود دارد که هر دسته مزیت و فرصت متفاوتی برای یادگیری و رشد شخصی وی ارائه می دهد. دسته های اصلی اسباب بازی هایی که بیشتر برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مفید هستند عبارتند از:
• اسباب بازی های حسی
• اسباب بازی های حرکتی ظریف
• اسباب بازی های علت و معلول
• پازل ها
• اسباب بازی های کار با دست

اسباب بازی های حسی

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً با مشکلات حسی روبرو هستند. بر همین اساس انجمن روانپزشکان آمریکا در سال ۲۰۱۳ حساسیت های حسی را به لیست علائمی که در تشخیص اوتیسم کمک می کند اضافه کرد. بنابراین یکی از انواع مناسب اسباب بازی برای کودکان اوتیسم، اسباب بازی های حسی هستند که قادرند احساسات مختلف کودک را درگیر کرده و مهارت های حسی او را تقویت کنند. این اسباب بازی ها در واقع برای تحریک حواس پنجگانه کودک طراحی شده اند: بینایی، صدا، لمس، بویایی و چشایی. آن ها ممکن است شامل عناصری مانند رنگ های روشن، متضاد، صداها یا بافت های مختلف باشند. این اسباب بازی ها به کودکان کمک می کند تا حواس خود را در محیطی امن و طبیعی با استفاده از بازی تقویت کنند. اما قبل از انتخاب اسباب بازی حسی مناسب برای کودک دارای اوتیسم باید نوع مشکل حسی او را به درستی بشناسید.

مشکلات حسی چیست؟

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

مشکلات حسی چیست؟

دو نوع مسائل حسی وجود دارد که ممکن است کودک مبتلا به اوتیسم را تحت تأثیر قرار دهد: حساسیت های بسیار کم و یا حساسیت های بیش از حد. هر دو نوع حساسیت بر نحوه پردازش و واکنش کودک به انواع مختلف محرک ها تأثیر می گذارد. این موارد می تواند شامل مواردی مثل بوها، صداها، مناظر و غیره باشد، اما به آن ها محدود نمی شود.

کودکان فوق حساس

کودکانی که بیش از حد حساس هستند بیش از حد به محرک ها واکنش نشان می دهند. این اغلب “اضافه بار حسی” نامیده می شود. محرک های معمولی و شدید، مانند چراغ های روشن یا بوهای قوی، می توانند کودکان بسیار حساس را تحت تأثیر قرار داده و آنها را تحت فشار قرار دهند. تعدادی استراتژی وجود دارد که می تواند برای کمک به کودکان مبتلا به حساسیت مفرط حسی مورد استفاده قرار گیرد. به منظور اطمینان از وجود حمایت مناسب، والدین باید با یک متخصص کاردرمانی یا متخصص مشورت کنند تا بهترین راه را برای حمایت از فرزند خود با حساسیت بیش از حد به محرک های حسی تعیین کنند. اما یکی از راه ها برای کاهش و کنترل این حساسیت ها انتخاب درست اسباب بازی برای کودکان اوتیسم است.

کودکان کم حساس

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

کودکان کم حساس

برخلاف اوتیسم از نوع حساسیت بیش از حد، برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم در واقع به حواس و محرک ها کم پاسخ می دهند. یکی از نمونه های آن حساسیت کم به درد است. اگرچه کودکی که دارای حساسیت بیش از حد است نیز ممکن است نسبت به سیگنال های بدن که بر کنترل تعادل و هماهنگی فیزیکی تأثیر می گذارد، واکنش نشان ندهد. برخی از کارهایی که برای این دسته از کودکان می توان انجام داد استفاده از غذاهای مزه دار یا بافت دار و فعالیت هایی است که مهارت های بدنی مانند رقص، پرش و دویدن را تمرین می کنند. بنابراین انواع مناسب اسباب بازی برای کودکان اوتیسم در این حالت بر خلاف حالت قبلی، شامل آن هایی است که موجب تحریک حواس در کودک گردد.

اسباب بازی های حسی چگونه به اوتیسم کمک می کنند؟

اسباب بازی های حسی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا در بازی ها تمرکز و آرامش خود را حفظ کنند. این به آن ها کمک می کند تا اشیاء را با احساسی بهتر و خوشایند تر درک کرده و در نهایت به آنها کمک می کند تا به طور طبیعی بازی کنند. علاوه بر این، اسباب بازی های حسی به توسعه مهارت های یادگیری اجتماعی مانند مذاکره، برنامه ریزی و به اشتراک گذاری کمک می کند. بنابراین اسباب بازی های حسی یکی از بهترین انواع اسباب بازی برای این کودکان به شمار می روند. در ادامه به برخی از این اسباب بازی ها اشاره می شود.

بهترین اسباب بازی های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

بهترین اسباب بازی های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

استفاده از اسباب بازی های حسی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم روز به روز رایج تر می شود. انواع مختلفی از اسباب بازی های حسی موجود است که برای یک یا چند حس مختلف جذاب است. اسباب بازی های حسی به گونه ای عمل می کنند که حواس کودک را به طرز لذت بخشی درگیر کنند. اگرچه اسباب بازی های حسی جایگزین درمان پزشکی برای اختلالات طیف اوتیسم نمی شوند. اسباب بازی برای کودکان اوتیسم به وی کمک می کند تا حین سرگرمی بیشتر با حواس خود آشنا شود. با استفاده از بازی، کودک حواس خود و نحوه مدیریت آنها را بهتر درک می کند. انواع مختلف اسباب بازی های حسی را می توانید از فروشگاههای آنلاین از جمله فروشگاه دنیای اسباب بازی تهیه کنید.

تشک های حسی

یک اسباب بازی حسی عالی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، یک سری تشک حسی است. در تهیه این تشک ها از بافت های متفاوتی استفاده می شود. بنابراین کودکان می توانند از دست یا پای خود برای احساس و بازی با انواع مختلف بافت استفاده کنند. حتی می توانید از فرزند خود بخواهید چشمانش را ببندد و از تشک های مختلف عبور کند، و احساس خود را در مورد بافت هر تشک توصیف کند.

اسباب بازی های جویدنی

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی های جویدنی

استفاده از اسباب بازی های جویدنی برای نوزادان، به ویژه در حالی که آن ها در حال دندان درآوردن هستند، غیر معمول نیست، اما کاربرد آن ها به عنوان اسباب بازی برای کودکان اوتیسم نیز می تواند بسیار مفید باشد. اسباب بازی های جویدنی از مواد سیلیکونی غیر سمی ساخته شده اند و می توانند اشیاء دستی یا قطعاتی مانند جواهرات باشند که در گردن یا مچ دست پوشیده می شوند. آن ها می توانند صاف بوده و یا دارای بافت های متنوعی از نقطه، خط و الگوها باشند. اسباب بازی های جویدنی به منظور توسعه مهارت های جویدن و تحریک های حسی استفاده می شوند.

تابلوهای پین آرت

تابلوی هنری پین برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم عالی هستند. این اسباب بازی ها دارای میخ های فولادی یا پلاستیکی هستند که به کودک اجازه می دهد تا آثار مورد نظر خود را به صورت سه بعدی بسازد و به آن ها نگاه کند. می توان از دست و انگشتان و همچنین سایر اشیاء و اسباب بازی ها برای ایجاد اثر روی این تابلوها استفاده کرد. احساس منحصر به فرد هنگام لمس صفحه هنری پر از میخ، آن را به یک اسباب بازی حسی عالی برای کودکان مبتلا به اوتیسم تبدیل می کند.

آبنماهای مصنوعی

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

آبنماهای مصنوعی

شاید برای شما عجیب به نظر برسد ولی آبنماهای مصنوعی نیز می توانند به عنوان یک اسباب بازی برای کودکان اوتیسم در اختیار آن ها قرار بگیرند. آبنماها با ایجاد صدای جریان آب به جلب شنوایی کودک کمک می کنند. علاوه بر این این صدا می تواند برای کودک آرامش بخش باشد و در صورتی که همراه با لامپ های رنگی باشد می تواند حواس بینایی کودک را نیز درگیر کند.

اسپینرها

این اسباب بازی ها با مشغول نگه داشتن دست ها به تمرکز کودک کمک می کنند. نه تنها برای کودکان مبتلا به اوتیسم بلکه برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی نیز عالی هستند. چرخش صاف و سریع اسپینرها برای بسیاری از کودکان لذت بخش است و با وجود طرح های مختلف موجود، مطمئناً یکی از مواردی را که فرزند شما دوست دارد پیدا خواهید کرد.

عروسک حیوانات خانگی

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

عروسک حیوانات خانگی

صداها می توانند برای کودک مبتلا به اوتیسم مشکل ساز باشند. با این حال، مطالعه ای نشان داده است که صداهای لوازم خانگی و صداهای معمولی حیوانات خانگی به حساسیت زدایی از کودکان مبتلا به اوتیسم که ممکن است با سر و صدا دست و پنجه نرم کنند، کمک می کند. تحقیقات مداوم در مورد مزایای استفاده از اسباب بازی های رباتیک تعاملی برای کودکان مبتلا به اوتیسم وجود دارد. یک سگ یا گربه کوچک موزیکال، می تواند یک راه عالی برای ترغیب فرزند شما به تعامل با اشیا و عادت به صداهای مختلف باشد. این عروسک ها به لمس کودک پاسخ می دهد و این ممکن است به فرایند شنوایی و تعامل اجتماعی او کمک کند زیرا فرزند شما بیشتر با اسباب بازی سازگار می شود.

اسباب بازی های حرکتی ظریف

هنگامی که کودکی مبتلا به اوتیسم است، ممکن است رشد کلی او با تاخیر مواجه باشد و مهارت های حرکتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اسباب بازی هایی که به کودکان در توسعه مهارت های حرکتی خوب کمک می کند، برای رشد آن ها در سنین اولیه ضروری است. این نوع اسباب بازی ها می توانند شامل اسباب بازی های چیدنی، ساختنی و مرتب کردنی، رنگ آمیزی و غیره باشند.

اسباب بازی های علت و معلول

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی های علت و معلول

اسباب بازی هایی که منشا آن ها علت و معلولی است به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کنند تا مهارت های حرکتی بصری خود را توسعه دهند. آن ها همچنین به هماهنگی چشم و دست، یادگیری و کشف حواس پنجگانه، پیروی از قوانین و یادگیری دنباله های تکراری کمک می کنند. چنین اسباب بازی هایی می توانند شامل اسباب بازی های بادی، اپینرها، اسباب بازی های تغییر صدا و غیره باشند.

پازل ها

معماها برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار جذاب هستند. آنها فرصت هایی را برای کمک به کودکان در توسعه مهارت حل مسئله و ایجاد تحریک بصری ارائه می دهند. اغلب اوقات کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر به جای کلمات به تصویر فکر می کنند، بنابراین معماها راه خلاقانه ای را برای اثبات آنها ارائه می دهند. انواع مختلفی از پازل ها برای همه گروه های سنی مختلف وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که انتخاب و خرید پازل را متناسب با مرحله رشد کودک انجام می دهید.

اسباب بازی های دستی

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی های دستی

اسباب بازی های دستی ابزار فوق العاده ای برای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم هستند. اینها شامل اسباب بازی هایی هستند که مهارت های ریاضی، شمارش، مرتب سازی و الگوهای یادگیری را تشویق می کنند. آنها اغلب لمسی و حسی هستند. برخی از نمونه های آن شامل کارت های بازی و انواع خمیرهای بازی هستند. برای آشنایی بیشتر در مورد فواید خمیر بازی برای کودکان می توانید به مطالب مربوطه در سایت مراجعه نمایید.

خمیر اسلایم

در یک مطالعه که توسط شرکت فایزر انجام شد نشان داده شد که بازی با خمیر اسلایم برای کودکان بسیار جذاب و سرگرم کننده است و می تواند آرامش و احساس شادی آن ها را افزایش دهد. این خمیرها اغلب دارای رنگ روشن هستند و برای حواس بصری کودکان نیز جذاب هستند. بنابراین خرید اسلایم به عنوان یک هدیه برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار انتخاب مناسبی به نظر می رسد.

شن های بازی

نوع دیگری از اسباب بازی های حسی و دستی که ممکن است برای کودک شما مفید باشد شن های بازی هستند. شن های بازی مشابه با خمیرها می توانند ابزاری برای ایجاد مهارت های حرکتی در کودکان اوتیسم نیز محسوب شوند. کودکان می توانند به تنهایی با این ماده بازی کنند یا این که اجسام دیگری را نیز در آن جای دهند. بنابراین خرید شن بازی کودکان را نیز در لیست خرید اسباب بازی های محبوب برای کودکان و به ویژه کودکان اوتیسمی قرار دهید.

منابع: carmenbpingree ، bigskytherapy